KARAKTERKRAV: Om styret ved AHO får det som de vil, vil karakterer telle som et kriterium ved opptak til skolen fra 2009.

Ønsker karakterkrav for arkitekter

Ledelsen ved Arkitekthøgskolen ønsker flere søkere å velge blant, og innfører karakterkrav ved opptaket. Søkerne frykter at det kan gå på bekostning av talent.

– Vi fortsetter med opptaksprøve og hjemmeoppgave for alle, men ønsker å legge karakterer inn som et av kriteriene ved opptaksprøven, sier rektor Karl Otto Ellefsen ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).

Forslaget er allerede vedtatt i styret på skolen, som nå søker departementet om endelig vedtak. Ordningen vil i så fall tidligst tre i kraft i 2009, og påvirker derfor ikke søkerne til årets opptak.

Foruten krav om generell studiekompetanse, stiller ikke AHO noen formelle karakterkrav til sine søkere. Søkerne sender i stedet inn hjemmeoppgaver, og ut ifra disse plukkes det ut kandidater til en todagers skoleoppgave, før et endelig utvalg blir gjort.

Leter etter talenter

Rektor Ellefsen forteller at skolen lenge har diskutert prøvenes innhold og relevans, og at endringen har vært planlagt i flere år.

– Vi tester jo ikke hvor flinke arkitekter eller designere søkerne er, men forsøker å gjennomføre opptaksprøver som undersøker søkernes potensial og talent. Dette er en svært krevende oppgave, og vi mener nå det er riktig å legge karakterer inn som ett av flere bedømmelseskriterier, sier han.

Karakterene vil uansett ikke gjøre utslag før de aktuelle kandidatene har blitt kalt inn til intervju, og også her vil de kun telle som et av flere kriterier i vurderingen. Skolen ønsker et bredere vurderingsgrunnlag – noe som, ifølge Ellefsen, vil gi skolen enda flere kandidater å velge mellom.

– Ikke bare bra

Bruce Rognlien har selv søkt opptak ved AHO i år, og mener endringen kan slå ut begge veier.

– Jeg tror det er bra på mange måter, men ikke bare bra. Det bør ikke være som på NTNU i Trondheim hvor bare karakterer teller, AHO bør være et alternativ for de som ikke er så karakterflinke, sier han.

Rektor Ellefsen tror derimot ikke karakterkravet vil føre til at studenter ekskluderes.

– Vi er veldig opptatt av at vi får ta imot folk med formingstalent, men kanskje uten optimale karakterer, og det er ikke nødvendigvis korrelasjon mellom disse. Det er heller ingenting som tyder på at våre studenter har dårlige karakterer fra videregående. Det er viktig for oss å ikke stenge døra for noen, sier han.

Leder for studentutvalget ved AHO, Balder Onarheim, var ikke tilgjengelig for kommentar.