STORE AMBISJONER:...men få konkrete tiltak, var hva statsråd Tora Aasland hadde å by på da hun gjestet Norsk Studentunion sitt årlige landsting. (Foto: Irene Stendal, Under Dusken)

Kryssforhørte Aasland

Studentboliger og studiestøtte var blant temaene da Forskningsminister Tora Aasland stilte til spørretime på NSU sitt landsting i helgen.

Dette er noen av tingene Tora Aasland ble spurt om:

• Fremtiden til Odontologibygget ved Universitetet i Bergen
  • Struktur og rekruttering i forhold til lærerutdanningen.
  • Flyttingen av Norges Veterinærhøgskole til Ås.
  • Psykisk helse og studenter.
  • Om hun fremdeles anser seg for å være studentenes minister.
  • Målet om heltidsstudenten.
  • Øremerking av vitenskapelige stillinger.

– Jeg er, og vil fortsatt være studentenes minister, sa Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland.

Statsråden fikk en varm mottagelse da hun besøkte Norges Studentunion (NSU) sitt landsting lørdag 12. april. I likhet med fjorårets landsting, da daværende kunnskapsminister Øystein Djupedal stilte som gjest, var Aasland invitert til en times lang spørsmålsrunde knyttet til problemstillinger i studentenes hverdag – noe som inkluderte internasjonalisering av studenter, flyttingen av Norges Veterinærhøgskole og studiefinansiering.

– Vårt mål er å få flest mulig studenter til å kunne konsentrere seg om studiene sine, uten å måtte ha økonomiske bekymringer i tillegg, sier statsråden.

Lite konkret

Aasland hadde derimot lite å komme med av konkrete forslag, og fortalte at en utredning av ulike tiltak fortsatt befinner seg på planleggingsstadiet. Dette er imidlertid ikke godt nok, mener Per Anders Langerød, avtroppende leder for NSU.

– Når det kommer til spørsmål rundt realisering av heltidsstudenten og studiestøtte, så er ikke dette nye problemstillinger. Dette er ting som har vært diskutert i mange år, så det mener jeg ministeren burde ha som mål å ha et klart svar på, sier han.

I høst ble både NSU og Studentenes Landsforbund enige om felles budsjettsprioriteringer, nemlig økte basisbevilgninger, studentboliger og elleve måneders studiestøtte. Aasland forteller at hun har kjennskap til behovene, men ønsker ikke å si noe konkret om hvor oppnåelige disse målene er før høstens statsbudsjettsfremleggelse.

– Vi gjør det vi kan for å nå målene, og håper det er mulig å få gjennomslag for målene til rimelig tid. Både jeg og NSU er enige om at det viktigste er å få en bedre basisbevilgning, og det er det jeg først og fremst arbeider med, sa hun.

Viktig lærdom

Langerød legger ikke all skyld på Aasland for manglende resultater i kunnskapssektoren.

– Jeg mener at regjeringen har vært utydelige med hensyn til hvor mye de prioriterer høyere utdanning som helhet. Bortsett fra flyttingen av Veterinærhøgskolen, har vi hørt veldig lite fra statsminister Jens Stoltenberg, Kristin Halvorsen og Åslaug Haga på dette området. Her savner jeg en mer overordnet politikk fra regjeringen, sier han, før han legger til:

– Nå vil vi hjelpe statsråden med å få mer oppmerksomhet rundt sektoren. Håpet er å få mer penger til Kunnskapsdepartementet, for der er det enormt store utfordringer.

Selv synes statsråden hun hadde stort utbyttet av besøket på NSUs landsting.

– Slike besøk er alltid med på å utvikle bildet av hva studentene er opptatt av. Her har jeg tatt med meg mye viktig lærdom, sier hun.