OPPRØRT: Medisinstudent Øyunn Kleven er oppgitt over manglende regelverk mot røyking på studenthybler. SiO må følge samfunnsutviklingen forøvrig, mener hun.

Krever røykestopp

Frustrerte studenter plages av røykende naboer. Nå krever Velferdstinget fullt forbud mot røyking i studentboligene.

Studenter og røyking

• I en undersøkelse Statens Institutt for Rusmiddelforskning (SIRUS) gjennomførte høsten 2007 oppga ti prosent av studentene at de røykte daglig, 22 prosent svarte at de røykte «av og til», 18 prosent hadde sluttet, mens 51 prosent oppga at de aldri hadde røyket.
  • Undersøkelsen viste ingen betydelig forskjell mellom røykevanene hos kvinner og menn.

– I dagens Norge skulle en ikke tro at en organisasjon som Studentboligene har et så gammeldags syn på røyking, sier medisinstudent Øyunn Kleven.

Per i dag er det kun de nybygde studentboligene som har totalforbud mot røyking. I nesten 80 prosent av Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) sine hybler er det fortsatt lov å røyke, så lenge det ikke skjer på fellesarealer.

Det synes Kleven, som bor på Vestgrensa studentby, er problematisk. I februar flyttet det inn en ny nabo, og kort tid etter merket hun at den nye naboen røyket innendørs.

– Det skal ikke mye til før hele dubletten stinker av sigarettrøyk. I en bosituasjon der to mennesker lever så tett innpå hverandre, blir ikke situasjonen særlig mye bedre fordi personen bare røyker på sine 12 kvadratmeter, sier hun.

Fellesarealet de to deler består av en trang gang med et lite kjøkken i enden, og et bad. Det finnes ingen vinduer på kjøkkenet eller badet som man kan lufte ut gjennom.

– Røyken siver veldig ofte gjennom døra hans og ut på gangen, og særlig akutt blir problemet når han har fest og folk går hyppig ut og inn. Etter en lang kveld med folk på besøk føler jeg også at rommet mitt er fullt av røyk, til tross for at jeg har vinduet mitt oppe. Stanken gjør det helt uholdbart å bo her, sukker Kleven, som presiserer at hun ellers har et godt forhold til naboen.

Velferdstinget for røykestans

Da Kleven spurte naboen om han ikke kunne ta røykingen utendørs, fikk hun til svar at så lenge han bare røyket på sitt eget rom, hadde ikke SiO noe regelverk mot røyking i studentbyen.

– Jeg ble sjokkert da jeg fant ut at han hadde rett, forteller Kleven.

Den frustrerte medisinstudenten tok så kontakt med Studentboligene, som drifter hyblene til SiO. De kunne bare tilby henne overflytting til ny bolig. Kleven syns dette er urettferdig, ettersom hun hadde bodd på hybelen sin i over et år da den nye naboen flyttet inn.

– En ting er det at jeg må flytte, men jeg mener røykeforbud i Studentboligene er en prinsippsak. Mens resten av landet har utviklet seg og tatt til fornuft, har Studentboligene og SiO stått stille, sier den oppgitte medisinstudenten.

Kleven får støtte fra leder for Velferdstinget (VT), Fredrik Refsnes. På VTs handlingsplanseminar i februar ble det vedtatt at Studentboligene skal være røykfrie.

– Bare vel om lag 1300 hybler av de totalt 6000 som eies av SiO er helt røykfrie i dag. Det er selvsagt ikke bra nok, sier Refsnes.

Han påpeker at det på det private leiemarkedet slettes ikke er uvanlig at utleier krever at det ikke røykes innendørs. Nå krever han at SiO og Studentboligene må følge opp med konkret handling.

Vil utrede

Direktør Tom Olstad i Studentboligene sier at han er kjent med VTs vedtak.

– En studentrepresentant i vårt styre i Studentboligene har også fremmet forslaget. Administrasjonen har nå fått i oppgave å utrede hvordan vi skal ta denne saken videre, sier han.

– Hvorfor tillates røyking? Går ikke SiOs politikk mot samfunnsutviklingen her?

– Vår strategi har vært å gjøre de nye og oppussede boligene røykfrie. Vi tilpasser oss samfunnet forøvrig, men her er det flere hensyn som må veies opp mot hverandre. Litt avhengig av hvem du spør, er det forskjellige syn på dette. Mange vil si at når det gjelder rom utenfor fellesareal, er dette leietakers private område. Mange vil da mene at dette er noe vi ikke kan regulere og at det er en inngripen i privatsfæren.

– Blir det ikke likevel et problem når røyking siver ut fra dørene på private rom og plager andre medbeboere?

– Jo, det er en problemstilling vi må se nærmere på. Det er ikke heldig.

– Men kan du love et fremtidig røykeforbud på alle SiOs studenthybler?

– Nei, det er for tidlig å si. Nå skal dette først utredes, så får vi se hva resultatet blir. Personlig har jeg heller ikke noen formening om denne saken. Det er ikke slik at vi mottar hyppige klager på røyking i studentboligene, sier han.

Olstad mener at utredningene vil være klare om en til to måneder, og sier at det deretter blir opp til styret i SiO å ta den endelige avgjørelsen.

Hovedstyreleder i SiO, Egil Heinert, vil foreløpig ikke kommentere saken.