Dropper parlamentsmøtene

41 prosent av de faste representantene i Studentparlamentet møtte opp på færre enn halvparten av møtene i fjor. Ulrik Motzfeldt fra Karl Johans-lista synes det er uakseptabelt med parlamentsmedlemmer som bare tar opp listeplass.

Publisert

Universitas har gått gjennom oppmøtet til alle representantene i Studentparlamentet fra og med det konstituerende møtet i desember 2003 til det siste møtet i november i fjor. På de ni møtene i denne perioden har 27 av 65 de faste representantene, eller over 40 prosent, uteblitt på halvparten av møtene.

Dersom man legger til oppmøtet fra medlemmenes vararepresentanter er det fremdeles 19 representanter, eller ca 30 prosent, som stilte på færre enn halvparten av møtene. Leder for Studentparlamentet, Eirik Nedrelid, har forståelse for at ikke alle har anledning til å stille på alle møtene, men understreker at ansvaret ligger hos representantene selv:

– Når man stiller lister er det en forpliktelse i seg selv. Hvis man er klar over at man ikke kan møte, men likevel stiller til valg, bør man tenke seg om to ganger.

Svakt mandat

Karl Johan-lista fra Juridisk fakultet har satt seg som mål å alltid stille på parlamentsmøtene. Det gir resultater både på oppmøtestatistikken, så vel som politisk, forteller Ulrik Motzfeldt.

– Vi var litt redde for å få listefyll i år, men alle tre representanter har møtt så godt de kan og tatt på seg verv også utenfor parlamentet. På den måten får vi gjennom mye av vår egen politikk i komiteene.

Motzfeldt mener det slappe oppmøtet ødelegger den sammensetningen studentene har valgt, men tror høyere valgdeltakelse kan bøte på noe av problemet.

– Den lave valgdeltakelsen gjør kanskje at representantene synes mandatet de har fått ikke er så sterkt, og gjør dermed en dårligere jobb. Dersom man var valgt av 2000 ville nok motivasjonen steget betraktelig.

Listefyll

Christian Strømme Helgesen var i fjor representant for Moderat gruppe i Studentparlamentet. I tillegg til å ha deltidsjobb de dagene parlamentet hadde møter fikk Helgesen en datter i fjor sommer. Med oppmøte på bare ett av møtene i fjor gjør det ham til en av verstingene i Studentparlamentet.

– Jeg har litt dårlig samvittighet fordi man bør stille opp når man har slike verv. Men møtene var på dager da jeg ikke kunne stille opp og jeg sa fra allerede på forsommeren at jeg gjerne ville ha en representant til å ta over, forteller Helgesen.