Frykter for livet

Publisert

IRAK: Den urolige situasjonen i sentrale og sørlige Irak gjør at utdanningsministeriet i Irakisk Kurdistan nå har vedtatt at alle kurdiske studenter ved irakiske universiteter som ønsker det, kan overføres til universiteter i den kurdiske delen av landet, melder nyhetstjenesten IWPR. Etter at Saddam Husseins Baath-parti ble fratatt makten i april 2003, vedtok de kurdiske og irakiske utdanningsministrene i fellesskap en bytteordning hvor fem prosent av plassene ved universiteter i sørlige og sentrale Irak ble reservert for kurdiske studenter, og fem prosent av plassene i Kurdistan-regionen ble reservert for arabisk-irakiske studenter. For skoleåret 2003/2004 resulterte det i at 4000 kurdiske studenter fikk slike plasser. Dette skoleåret har tallet sunket til 186, og det synker stadig. – Vi var ikke trygge noe sted, sier Safar Sayid Ali, som valgte å forlate arabiskstudiene ved Universitetet i Baghdad etter at noen hengte en plakat på universitetets oppslagstavle hvor de kunngjorde at kurdiske studenter var israelske og amerikanske agenter og burde halshogges.

Frykter Bologna

STORBRITANNIA: Den såkalte Bologna-prosessen, en politisk enighet blant de fleste av Europas utdanningsministere om å samordne de forskjellige europeiske utdanningssystemene, vekker nå uro ved britiske universiteter, skriver The Independent. Ifølge avisen er man spesielt bekymret for at britiske ettårsmasteren, som tradisjonelt har vært en viktig kilde til rekruttering av utenlandske studenter, en stor inntektskilde for universitetene, vil fremstå som et dårligere alternativ når de aller fleste masterutdanninger fastsettes som toårige. – Storbritannia er på etterskudd, og velger å ignorere problemet istedenfor å gå inn i prosessen, sier direktør for doktorgradskursarrangøren UK GRAD Janet Metcalfe til The Independent.

Starter damekurs

JAPAN: Japanske menn blir stadig mer single, viser statistikkene. For å bekjempe eller profitere på denne utviklingen starter nå stadig flere private utdanningsinstitusjoner egne forelesningsrekker for gifteklare menn, skriver avisen Yomiuri Shimbun. Blant de mest populære er den nyoppstarte Nagoya-skolen Hanamuko Gakko («Ektemann-skolen») og det to år gamle Tokyo-kurset Motenai Otoko no Nanpa Juku («Sjekke-teknikk-puggeskolen for upopulære menn»). – Vi har alle typer klienter, fra menn som ikke klarer å forholde seg sosialt til andre mennesker til gifte playboys som vil skaffe seg en mer eksklusiv type elskerinne, sier kursleder Satoshi Fujita til avisen.

Ulovlig overvåking

TRONDHEIM: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) bryter personopplysningslovens bestemmelser om kameraovervåking, skriver Under Dusken. Skiltene som kunngjør kameraovervåkingen er for små, og har for lite informasjon, og NTNU har på grunn av en feiltolking av loven ikke overholdt meldeplikten til Datatilsynet på elleve år. Informasjonssjef i Datatilsynet Ove Skåra beskriver situasjonen som «kritikkverdig og lite tillitsvekkende».