Fusjon i Strasbourg

Publisert

FRANKRIKE: Tre universiteter i Strasbourg skal slås sammen til ett stort «Université de Strasbourg», melder Le Monde. Lærestedene som skal fusjonere er høyskolen Marc Bloch, samt universitetene Louis Pasteur og Robert Schuman. De tre har i dag sine tyngdepunkter innen henholdsvis språk og humaniora, naturvitenskap og medisin, og samfunnsvitenskap og jus. Dersom alt går etter planen kommer lærestedene til å høre til under samme paraply fra og med 1. januar 2009, og håpet er at totalbevilgningen fra staten da vil øke.

Sjov i Kina

DANMARK/KINA: Helge Sander, Danmarks vitenskapsminister, har lagt frem en strategi for samarbeid mellom Danmark og Kina for området høyere utdanning. Dette melder Vitenskapsministeriet på sine nettsider. Strategien er en direkte følge av ministerens Kinabesøk i høst, og de konkrete planene byr blant annet på særskilte stipender for begavede kinesiske studenter, trainee- og praktikantplasser for elitestudenter i begge land, samt en utredning av muligheten for å etablere et dansk universitet i Kina.

Lite empati blant legene

USA: En undersøkelse utført ved University of Arkansas viser at medisinstudenter blir mindre og mindre empatiske desto lenger de har kommet i studiet, skriver Inside Higher Education. Studiet har undersøkt empatinivået til 419 studenter ved universitetets medisinske fakultet, og konkluderer med en klar forverring etter det første og det tredje året på utdanningen. Det vil si det tidspunktet studentene begynner på kliniske deler av utdanningen. Generelt kommer kvinner langt bedre ut av undersøkelsen enn menn, og de som har mye pasientkontakt gjør det bedre enn de som har lite. Mannlige studenter som spesialiserer seg for å bli kirurger scorer dermed svært lavt.

Billigere og dårligere

SØR-AFRIKA: Sørafrikanske rektorer advarer regjeringen i landet mot å senke studieavgiftene, skriver University World News. Dette kommer frem i en rapport som tar for seg myndighetenes planer om å innføre et tak på hvor mye skolepenger landets universiteter kan kreve. Rektorene frykter at kvaliteten på utdanning og forskning vil bli redusert, og påpeker at pristaket vil gjøre det billigere først og fremst for rike studenter. Ifølge rapporten vil ikke regjeringens forslag bedre tilgangen til høyere utdanning for fattige grupper, og ei heller forbedre økonomien på noen måte.