TAR TAK: Balder Onarheim, leder av studentutvalget ved AHO.

Arkitektstudenter krever opprydning

Forelesninger blir avlyst og innleveringsfrister endres på kort varsel. Studentene ved Arkitekt- og designhøgskolen er lei av en rotete og uforutsigbar studiehverdag.

Forrige semester opplevde en arkitektklasse ved Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) at en avgjørende oppgave ble fremskyndet over en uke med svært kort varsel. Dette førte til at studentene fikk mye knappere tid til å utvikle oppgaven, som var en avgjørende del av emnets karakter.

– Hadde dette bare vært et enkeltstående tilfelle hadde det kanskje ikke vært så farlig, men dette er et generelt problem ved skolen, sier en arkitektstudent som av hensyn til forholdet til medstudenter og faglærer ikke ønsker å stå fram med navn.

Vanskelig å planlegge

Arkitektstudenten forteller at hun kjenner til mange studenter som reagerer på forskyvninger i semesterplanene. De stadige endringene gjør det vanskelig å planlegge hverdagen og forholde seg til andre ting, som jobb, barn og fritidsaktiviteter.

– Å gjøre avtaler fram i tid er vanskelig fordi man alltid kan risikere at oppgaver og innleveringer forskyves enten fram eller tilbake i tid i forhold til den opprinnelige semesterplanen, sier hun.

Hun mener også det er kritikkverdig at semesterplanene kommer sent, og at endringer i planene gjøres uten samråd med studentene. Flere AHO-studenter Universitas har vært i kontakt med forteller om en studiehverdag preget av rot og lite struktur i organiseringen av emnene ved skolen.

– Kjent med problemet

Balder Onarheim, leder for studentutvalget (SU) ved AHO, bekrefter at liten forutsigbarhet i studiehverdagen kan være et problem for mange av studentene ved skolen.

– På den ene siden gir dette rom for fleksibilitet, men det kan også gjøre hverdagen til oss studenter uforutsigbar og vanskelig, sier Onarheim.

– Det er selvsagt lov for en foreleser å være syk en dag, men terskelen for avlysninger og utsettelser må ikke bli for lav, mener han.

Ettersom deler av undervisningen også er obligatorisk, kan følgene av slike endringer bli stor.

– Vi har forståelse for at våre forelesere og veiledere har mye å gjøre, men samtidig føler nok mange studenter at det burde prioriteres annerledes. Hyppige endringer og omrokkeringer kan oppleves som en manglende respekt for studentenes tid, tror han. – For at dette ikke skal bli et generelt problem har SU nå tatt tak i dette, forteller Onarheim.

– Ikke kjennskap til saken

Et notat fra SU som omhandler manglende rutiner og regler for semesterplanene vil bli lagt fram for undervisningsutvalget ved AHO onsdag 12. mars.

Karl Otto Ellefsen, rektor ved AHO, leder undervisningsutvalget ved skolen.

– Jeg kjenner ikke til notatet fra studentutvalget og har heller ikke kjennskap til at dette skal være er et problem ved AHO, sier han.

Ellefsen poengterer at det selvsagt er viktig at lærerne følges opp gjennom evalueringene som foretas ved hvert emne og at det er positivt at studentene kan komme med sine erfaringer. Hans inntrykk er at evalueringssystemet som finnes ved skolen fungerer godt og brukes aktivt av ledelsen for å ta vare på studentenes ønsker og behov.

– Men dersom saken det her dreier seg om, viser seg å være et problem, vil det selvsagt bli tatt på alvor. Samtidig blir det vanskelig for meg å si noe om denne konkrete saken før jeg har lest notatet fra SU, sier Ellefsen.