Finner ikke bolig

Publisert

FRANKRIKE: En tredjedel av Frankrikes studenter har problemer med å skaffe seg bolig. Det viser en ny undersøkelse som har blitt overlevert utdannings- og forskningsminister Valérie Pécresse. Problemet er dog ikke spesielt nytt, og i 2004 ble det vedtatt at 20 000 nye studentboliger skulle bygges. Så langt har kun 6300 av dem blitt realisert, men nå skal det bli andre boller, ifølge Pécresse. Ministeren varsler at man fra i år og frem til 2012 skal sette av 620 millioner euro til renovering av gamle studentboliger, samt bygging av nye enheter.

Kvoterer gutter

IRAN: Iranske myndigheter har innført kjønnskvotering av gutter innen en rekke attraktive utdanninger, skriver Die Standard. Bakgrunnen for beslutningen er den kraftige veksten av kvinnelige studenter. For femte året på rad er kvinner i flertall i iransk høyere utdanning, og på de mer populære utdanningene er kvinneandelen over 60 prosent. Frem til nå har alle søkere blitt rangert etter resultater, der en opptaksprøve har vært avgjørende, men nå vil 30 prosent av plassene innen medisin, ingeniør og humaniora fordeles etter kjønn, og resten av plassene etter resultater. Reformen har særlig vakt oppsikt i Tyskland der den har blitt kritisert for å være diskriminerende og basert på en kvinnefiendtlig religionstolkning.

Flere internasjonale studenter

SVERIGE: Antallet internasjonale studenter i Sverige fortsetter å øke, og i fjor var det nesten 28 000 studenter fra andre land i Sverige, melder det svenske Högskoleverket. Økningen er således på ni prosent i forhold til 2006, og en tredobling i forhold til antallet for ti år siden. Totalt utgjør nå internasjonale studenter over syv prosent av studentmassen ved svenske universiteter og høyskoler. – En del av Sveriges popularitet henger sammen med at høyere utdanning i Sverige er gratis, men det viktigste er at vi konkurrerer med høy kvalitet, sier Anders Flodstöm, leder av Högskoleverket.

Første kvinnelige rektor går av

NEW ZEALAND: New Zealands første kvinnelige rektor har gått av, melder University World News. Professor Judith Kinnear fra Australia ble den første rektoren for et universitet i New Zealands 139-årige universitetshistorie for da hun ble ansatt som rektor ved Massey University i 2003. Mens studenter og ansatte ved universitetet venter på Kinnears etterfølger, en mann, har flere ytret et håp om at man ikke må vente 139 år på den neste kvinnelige universitetsrektoren.