1,8 mill. til likestilling

1,8 millioner kroner er bevilget ekstra til likestillingsarbeid ved UiO til neste år.

Publisert

I universitetsstyremøtet i går ble det vedtatt en bevilgning på 1,8 millioner kroner til likestillingsformål. Med overføring av fjorårets avsetning på 1,2 millioner har man i 2005 derfor tre millioner kroner disponibelt til likestillingsformål. Forslaget er fremmet av konstituert universitetsdirektør Inger Stray Lien.

Insentiv

På universitetsstyremøtet 6. juni 2004, ble det foreslått å vedta en insentiv-modell som økonomisk belønner ønsket utvikling. Dette var også en av sakene som ble diskutert på gårsdagens universitetsstyremøte. Dersom kvinnelig ansatte professorstillinger økes, vil det premieres med opp til kroner fire millioner kroner i løpet av 2005.

God start

Kari Melby i Kvinner i forsknings (KIFs) komité for integreringstiltak, mener det er en god start.

– UiO har vedtatt en veldig lovende plan for likestillingsarbeider, så det som blir spennende er hvordan planen implementeres i praksis, sier Melby og legger til at det er den mest offensive og lovende planen KIF har sett til nå.

I gårsdagens vedtak ble det lagt til at universitetsdirektøren om et par års tid må rapportere om likestillingens fremgang.

Likestillingsmål 2004-2006:

• Minst 30% kvinner blant nytilsatte professor I
  • 50% kvinner blant nytilsatte førsteamanuenser / vitenskapelige mellomstillinger
  • Fakultetene har selv ansvar for hvordan dette skal gjøres