KONTROLLERER STUDENTER: Lånekassen skal kontrollere om studentene som mottar støtte har oppgitt riktige bostedsopplysninger.

Skal avsløre borteboerjuks

For å forhindre stipendsvindel krever Lånekassen nå dokumentasjon på at studenter ikke bor hjemme hos mor og far.

Denne uken gjennomfører Lånekassen en omfattende kontroll av studenter som i teorien kan bo hjemme hos foreldrene sine, men som samtidig mottar borteboerstipend. Disse studentene har i følge Lånekassens forskrifter ikke krav på stipend, men kun lån, noe Lånekassen nå skal forsøke å rydde opp i.

– Det er en stund siden vi hadde en slik kontroll sist, og vi vet derfor ikke hvor mange det er snakk om, men vi har fått en del tips av ærlige studenter som irriterer seg over de som jukser, sier Astrid Mjærum, informasjonssjef i Lånekassen.

I overkant av 150 000 studenter får studielån fra Lånekassen, og av disse har kun 8000 opplyst at de bor sammen med foreldrene. De tusen studentene som kontrolleres i denne runden er tilfeldig plukket ut blant 39 091 lånetakere som er tilknyttet et lærested i nærheten av foreldrenes hjem, og dermed har større mulighet til å utføre juks med bostedsopplysninger.

Disse vil motta et brev i løpet av uken, hvor de blir bedt om å dokumentere at de leier eller eier leiligheten de har oppgitt.

– Studenten blir bedt om å sende inn en kopi av leiekontrakt eller en bekreftelse for at de eier leiligheten de bor i, som for eksempel et skjøte eller en kjøpskontrakt, sier Mjærum.

Studentene som ikke kan bekrefte opplysningene de har gitt til Lånekassen vil bli straffet i henhold til Lånekassens forskrifter, og kan i verste fall bli nektet støtte i all fremtid.

– Straffen vil variere ut i fra hvor grovt jukset har vært, og om de har holdt på i mange år eller ikke. Vi kan nekte studentene lån i et halvt år, et helt år eller i all fremtid. Vi kan også kreve å få støtten tilbakebetalt, sier Mjærum, og legger til at forsøk på dokumentforfalskning vil bli politianmeldt.

Hun ser ikke for seg at det er veldig mange studenter som holder på med dette, men sier at denne kontrollen vil gi dem en oversikt over omfanget.

– Vi vet jo ikke hvor mange det er snakk om, og det er derfor vi gjør en kontroll. Vår oppgave er å kontrollere at pengene som politikerne har sagt skal deles ut til borteboere faktisk går til borteboere, sier Mjærum.

Resultatet av undersøkelsen vil foreligge i første halvdel av mai.