KONTRAKT: Fakultetet har brukt juridisk bistand ved Universitetet i Oslo for å kvalitetssikre at det er lovmessig hold i den.

Faktureres for arbeidsutstyr

Tannlegeutdanningen ved Universitetet i Oslo tar i bruk ny teknologi i undervisningen, men hver student må selv dekke utgifter for skade på eller tyveri av utstyret – samme hvem som står bak.

PIONERER: -- Mandag morgen ble pasientene fotografert digitalt, det var en stor dag etter fire års jobbing, forteller førsteamanuensis Anne Møystad på røntgenavdelingen. Fosforplaten på bildet koster 400 kroner, inkludert moms.

- Det sier seg selv at vi ikke kan spandere frimerkestore plater på folk. - Lars Olav Skaare, seniorrådgiver ved Det odonotlogiske fakultet.

Som første tannlegeskole i verden bruker Det odontologisk fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO) et nytt digitalbildesystem. Det betyr at man slutter med tradisjonelle, analoge røntgenbilder. Fra og med mandag denne uken benyttes i stedet dyre, gjenbrukbare røntgenplater av fosfor, som via en bildeskanner skal avsløre tanngardens hemmeligheter.

3600 kroner koster ni skjøre røntgenplatene til sammen. Disse er studentene er pålagt å oppbevare. For å få den obligatoriske røntgenopplæringen må tannlegestudentene signere en kontrakt hvor de påtar seg erstatningsansvar for platene, dersom de skulle bli stjålet, eller ødelagt ved uvøren bruk.

Må lagres i garderoben

I kontrakten står det blant annet:

Øystein Ås Løberg, leder for studentutvalget ved fakultetet, berømmer det moderne systemet, men sier at studenter bekymrer seg over kontrakten.

– Dette blir en ekstra byrde. Studentene synes det er krasse formuleringer. Vi har bare garderobeskapet å legge dem i. Alle med adgang til bygget kommer til der, sier han.

Per Anders Langerød, leder i Norsk Studentunion, peker på at lærestedet står ansvarlig dersom en student blir skadet i en studiesituasjon. Langerød mener det samme burde gjelde for utstyr som er obligatorisk i undervisningen.

– I denne saken vil vi kontakte studenttillitsvalgte ved UiO. Saken kan legge praksis for andre utdanningslinjer. Vi ønsker en avklaring, sier han.

• «Jeg er kjent med at jeg ikke kan delta i undervisningen uten å ha med det settet jeg har mottatt».
  • «Jeg erkjenner også muligheten for at jeg kan miste eller bli frastjålet platene og oppbevaringsesken».
  • «Uavhengig av om tap eller skade er forårsaket av meg selv eller andre, forplikter jeg meg til å betale for nye plater».

– Stort svinn

Professor Pål Barkvoll, leder ved Institutt for klinisk odontologi, framhever at det er ganske vanlig ved skoler i utlandet at studenter kjøper utstyret selv.

– Stoler dere ikke på studentene?

– Jo, men svinnet er for stort, så alle må ta sin del av ansvaret. Vi har sett på muligheten for å skanne utstyret som går ut til studenter. Noen skoler har et slikt system, men det krever investeringer. Det å skulle administrere en så vanlig del av tannlegens ordinære virksomhet i skranken vil kreve for mye ressurser, sier han.

Koster ti millioner

VIL IKKE SPANDERE: -- Du kan ikke kjøpe fosforplater for 700 000 kroner og så bare håpe at studentene returnerer dem, sier Lars Olav Skaare, seniorrådgiver ved Det odontologiske fakultet.

Seniorrådgiver Lars Olav Skaare, prosjektleder for digitalbildesystemet, sier at man lurte på hvordan ansvarsproblemet skulle løses. Det var tre alternativer:

– Én: Studentene kjøper platene selv, men ikke alle studenter har råd til det. To: Vi lagrer dem i skranken, men det hadde vært et mareritt for studentene å stå i kø og få plater. Tre: Vi kjøper inn og låner ut et sett til hver student. Det er det vi har gjort. Det sier seg selv at vi ikke kan spandere frimerkestore plater på folk, sier han.

Digitaliseringsprosjektet koster fakultetet rundt 10 millioner i 2007-2008. Kontrakten om systemet ble undertegnet før nedskjæringer ble varslet ved universitetet.

– Hvis vi visste om 2008-kuttene i 2006 ville det ikke blitt noe av dette prosjektet, opplyser Skaare.

– Og det må studentene ta konsekvensene av?

– Ja.