RØYKESTOPP: Fra og med nyttår ble det full stans i tobakksalget ved SiO-kafeene.

SiO stumper røyken

Nå er det slutt på salg av tobakkvarer ved SiOs serverings- og utsalgssteder.

Fra 1. januar i år er det ikke lenger mulig å kjøpe tobakksvarer i Puben, Kiosken, SV-kafeen, Odontologen, Biologi, Arkitekten, Zenith, Kafe Niels og Blindernkjelleren.

– Selv om vi kan tape opp til 1,2 millioner kroner i omsetning, er jeg fornøyd med denne beslutningen, sier Alain Clérambault, administrerende direktør i Studentkafeene.

Han stiller seg imidlertid kritisk til hvorvidt vedtaket vil ha noen egentlig praktisk betydning, siden Bunnpris fortsatt selger tobakk.

– Studentene vil komme til å handle der isteden, tror Clérambault.

At det nå ikke lenger er mulig å få tak i tobakk i Studentkafeene, skyldes et vedtak gjort i Velferdstinget (VT) 7. mai i fjor. Leder i VT, Fredrik Øren Refsnes, legger ikke skjul på at tiltaket i all hovedsak er symbolsk.

– Dette er et bra vedtak som gir SiO en klar helseprofil, men vi kan jo ikke hindre studentene i å handle andre steder. Tobakk er nå blitt mindre tilgjengelig ved SiO-institusjonene, og det er vi fornøyde med.

Bunnpris har imidlertid ikke merket noen økt omsetning etter at vedtaket trådte i kraft.

– Salgstallene er de samme som før, sier Kay Petersen, daglig leder ved Bunnpris Blindern. Han legger imidlertid til at siden semesteret nettopp har begynt, er det for tidlig å si noe sikkert om det vil endre seg.