TYVERIER PÅ BIBLIOTEKET: Flere bærbare datamaskiner tilhørende studenter har forsvunnet fra BI i Nydalen sitt bibliotek.

Tyverier på BI

Flere studenter på BI har blitt frastjålet sine bærbare datamaskiner. Nå frykter man at en organisert bande står bak tyveriene.

Etter at flere bærbare datamaskiner har forsvunnet fra Handelshøyskolen BI i Oslo den siste tiden, mistenker man at det er en organisert bande som opererer ved Nydalen. Tyvene oppfatter navnet på studenten som forlater plassen sin, og henter deretter datamaskinen. Hvis noen prøver å stoppe dem, sier de at det er datamaskinens eier som har bedt dem om å ta den med.

– Vi mistenker at det er en organisert bande på grunn av måten de opptrer på. Det virker planlagt, og vi har en antagelse om at de beveger seg rundt og fester seg ved navn, sier Dagmar Langeggen, bibliotekdirektør ved BI Nydalen.

Omfanget er likevel ikke så stort.

– Foreløpig dreier det seg kun om tre til fire tilfeller, opplyser Tommy Wensås, leder av driftsavdelingen BI Nydalen.

Langeggen forklarer dette med at de har en vektertjeneste som går rundt i lokalene for å passe på. Studenter ved BI oppfordres likevel til ikke å legge igjen verdisaker på plassen sin på grunn av tyveriene.

– Vi hadde et tilfelle senest i går, da en person oppførte seg mistenkelig på biblioteket. Han ble spurt om å forevise studentkort, men forlot lokalet øyeblikkelig, sier Langeggen.

Avdelingssjef for etterforsking ved Majorstua politikammer, Berit Brandsnes, har ikke inntrykk av at tyverier er noe særskilt problem på BI, men maner til ansvarlighet blant studentene.

– Alle må passe på tingene sine, påpeker hun.

– Prioriterer dere denne typen saker?

– Nei, det gjør vi dessverre ikke. Vi fokuserer på voldssaker, og kan ikke prioritere tyverier av denne typen. Spesielt hvis det viser seg at man ikke har tatt ansvar for tingene sine, sier Brandsnes.

Leder av Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo, Harald Rye Norgren, er ikke begeistret for Brandsnes sine uttalelser.

– Jeg synes det er dumt om de sier rett ut at de ikke vil ta tak i dette, sier han.

Norgren mener sikkerheten ved BI er god nok generelt, men påpeker at tyverier av bærbare datamaskiner er særlig uheldig ettersom også skolearbeid kan gå tapt.