Slakter forskningsbudsjettet

Forskningspolitikkekspertene har talt: Årets statsbudsjett innebærer en reell nedgang i forskningsbevilgningene.

Publisert

Den fremste ekspertisen på forskningspolitikk og studier av forskning er samlet i Hegdehaugsveien i Oslo, hos Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU). I NIFUs notat om forskningssatsningen i budsjettet er dommen klar:

– Det ser ut som at lufta går ut av ballongen i det siste året i arbeidet mot å nå OECD-målsetningen, det er et svakt budsjett for forskning. 2005 blir det dårligste året i denne femårsperioden, noe som gjør at vi bare kommer litt over halvveis til målet, sier Egil Kallerud, forsker ved NIFU.

Misvisende retorikk

Ifølge Kalleruds beregninger har gjennomsnittsveksten de siste fire år vært åtte prosent. I år ligger veksten på 2,7 prosent. Korrigert for pris- og lønnsvekst konkluderer NIFU med en liten reel nedgang i bevilgninger.

– Vi fremhever disse krasse vurderingene nettopp fordi det har vært mye snakk om vekst i forskningsinnsatsen.

Han mener også det er ført en misvisende retorikk fra regjeringen om satsningen. Regjeringen har hele tiden snakket om den ene milliarden i året de i 2001 beregnet de måtte øke bevilgningene med for å komme opp på OECD-gjennomsnittet.

– Ettersom BNP har økt veldig de siste årene, er dette tallet alt for lavt, man har underestimert hvor stort beløp det egentlig innebærer. Det virker som om ambisjonene har vært tettere knyttet til dette målet enn til OECD-gjennomsnittet.

Tror på økning

Statssekretær Bjørn Haugstad i Utdanningsdepartementet (UFD) tror ikke det vil bli en reell nedgang til forskning.

– Vi har et forskningsbudsjett som er en økning på 400 millioner, og jeg tror vel det kan vise seg at 2005 innebærer en reell økning, om ikke en veldig stor en, sier Haugstad.

Han presiserer også at man ikke vet om de har nådd OECD-målet før i 2007.

– Men jeg er ikke veldig optimistisk. Hovedårsaken er næringslivet ikke har bidratt med de 60 prosent det ble forutsatt at de skulle gjøre.

Haugstad avviser at departementet har brukt misvisende retorikk

– Jeg tror det går an å ha to tanker i hodet samtidig: Å både følge opp Stortingets vedtatte plan som var en milliard i året, og samtidig å prøve å nå OECD-gjennomsnittet.