USMAKELIG: Store saltutslagsdotter henger ut av veggen i kjelleren.

Nytt muggfunn i SiO-bolig

Muggspiste eiendeler ble ødelagt i Studentboligenes kjellerboder på Tullinløkka.

MUGGSPIST: Slik så Gudmund Rebnords bøker ut.Muggangrepet er godt synlig på denne boken Universitas fant på befaring i kjelleren.
OPP I MUGG: Gudmund Rebnords boksamling fra 1800-tallet ble ødelagt av muggsopp.
Universitas 24. oktober 2007

Mugg i SiO-boliger

• I august ble det oppdaget vannskade i studentsiloen på Grünerløkka som resulterte i muggsopp.
  • Forrige uke ble det oppdaget muggskader i kjelleren på Tullinløkka studenthus.
  • Muggsopp kan gi lukt og misfarging, og angriper lett papir og pappesker.
  • Tegn på muggsopp er synlig muggvekst og mugglukt, samt allergi og helseplager.
  • Saltutslag er et typisk tegn på fukt. Fuktighet oppløser saltet i murverk og danner krystaller som ser ut som hvitt sukkerspinn.

– Jeg ble litt paff først, og så veldig irritert, sier Gudmund Rebnord.

Bølgete bokpermer dekket av svart, hårete mugg var det som møtte ham da han pakket ut av kjellerboden sin i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) sin studentbolig på Tullinløkka forrige onsdag.

– Bor man i en studenthybel har man ikke stor lagringsplass utover bodene, sier Rebnord, som har bodd i studentboligen siden juli.

I eskene han hadde lagret i boden hadde han en personlig samling gamle bøker, mange fra 1800-tallet, som nå er ødelagte av muggsopp.

– Mistenkelig funn

For to uker siden skrev Universitas om omfattende muggskader i studentsiloen på Grünerløkka. Disse skadene er fremdeles under utredning, og nå står SiO sannsynligvis overfor nok en muggskandale i studentboligene.

Rådgiver i Mycoteam og leder for utredningen i siloen, Ole Erik Carlson, synes funnet høres mistenkelig ut.

– Jeg tør ikke uttale meg før vi har sett saken, men de hvite dottene er sannsynligvis saltutslag. Dette er typisk for fuktighet og skyldes at saltene i murverket løses opp, sier Carlson, som ikke utelukker at det kan dreie seg om ekte hussopp og mugg.

– Vi har tidligere hatt gjennomgang med konsulenter i forhold til noe fuktighet i kjelleren i dette bygget, sier direktør for Studentboligene Tom Olstad.

Han forteller at kjerneboring i forbindelse med etablering av Bunnprisbutikken i 2006 skapte noe ekstra fuktighet, som ble tørket opp i etterkant, og påpeker at situasjonen ble bedret etter det.

– Men vi skal nå ta oss en tur og befare kjelleren på nytt for å sjekke fuktighet og om det er noe som bør følges opp, sier Olstad.

– Leietakers eget ansvar

Rebnord har ikke fått erstatning fra innboforsikringen sin fordi fuktskader ikke dekkes. Han mener SiO bør være mer bevisste på at fuktskader kan oppstå.

– Studentene bør få ha et godt lagringstilbud og få informasjon om slike farer, sier han.

Tom Olstad forteller at leietakerne selv har ansvar for å tegne innboforsikring.

– Vi håndterer saker som gjelder den enkelte leieboer direkte med ham eller henne. Forhold mellom oss og den enkelte leietaker kommenterer jeg derfor ikke, sier han.

Studentene i siloen har ennå ikke mottatt kompensasjon bortsett fra tilbud om ny bolig. Olstad vil ikke si noe om størrelsen på kompensasjonen før det er fullt utredet hvem som er berørt.

– Det dreier seg i så fall om reduksjon av husleien, sier han.