LEI AV Å VENTE: -- Bygningene er utdatert i forhold til smittevern, og studentene får derfor ikke nok kunnskap om moderne rutiner, sier Alice Lund Brænden, leder i Veterinærmedisinsk studentutvalg. Hun mener det trengs en snarlig avgjørelse om hvorvidt NVH skal flyttes til Ås eller forbli på Adamstuen.

Nok en utsettelse for veterinærhøgskolen

Fredagens forslag til statsbudsjett inneholdt ingen avgjørelser om Norges veterinærhøgskoles fremtidige lokalisering.

– Den tyngste belastningen er å ikke vite, sier rektor ved Norges veterinærhøgskole (NVH), Lars Moe.

Fredag hadde han, sammen med studenter og ansatte, håpet på en endelig avgjørelse i spørsmålet om NVH skal forbli i Oslo – og pusses opp – eller om skolen skal flyttes til Ås. Den avgjørelsen kom ikke.

– En langvarig utsettelse er det verste som kan skje. Ikke før 2016/17 vil vi kunne være i nye bygninger her eller på Ås, men det kan vi leve med dersom det bare kommer en avgjørelse snart, sier Moe.

– Ubesluttsomhet er ikke bare en trussel mot høgskolen, det er en trussel mot yrkesstanden. I dag er det dårlig plass her, og faren er at skolen ikke kan utdanne så mange veterinærer som det er behov for i Norge, sier Alice Lund Brænden, leder i Veterinærmedisinsk studentutvalg.

Hun mener også at lokalene i dag er i så dårlig stand at veterinærstudentene ikke vil klare å leve opp til yrkesmessige kvalitetskrav om ikke standarden på bygningene snart blir bedre.

I fjor høst lovet kunnskapsminister Øystein Djupedal en avgjørelse i saken etter jul, men den ble utsatt til mars. Deretter ble den utsatt til revidert budsjett i mai. Der ble saken omtalt som så stor at den måtte utsettes til ordinært statsbudsjett denne fredagen.

– Og i dag ble det utsatt nok en gang. Nå må statsministeren skjære igjennom, etter seks års utgreiing er saken overmoden, mener Moe.

– Denne saken er stor, kompleks og krevende. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til endelig lokalisering, sa Djupedal på Kunnskapsdepartementets pressekonferanse på fredag, hvor han også påpekte at skolens tilholdssted blant annet vil prege undervisningens innhold.