Får bærbare maskiner

Publisert

DANMARK: Energistudenter ved Aalborg Universitet kan glede seg over splitter nye bærbare datamaskiner som er betalt av ulike bedrifter, skriver Politiken. Universitetet står fritt til å bruke dem etter eget forgodtbefinnende. Fra universitets side sørger den tekniske sponsede maskinparken for at studentene står likt, teknisk sett. Ifølge professor Lasse Rosendahl ved Institutt for Energiteknik, er sponsingen et sterkt signal om at den nye utdannelsen settes pris på av industriens bedrifter.

Protest mot Ahmadinejad

IRAN: Rundt 100 iranske studenter gjennomførte mandag en sjelden demonstrasjon mot president Mahmoud Ahmadinejad, melder Associated Press. Studentene skal ha kalt presidenten «diktator» mens han holdt sin semesterstarttale på Tehran University. Ahmadinejad fortsatte talen, til tross for basketak mellom studenter for og imot Ahmadinejad. Politiet fulgte med fra utsiden uten inngrepen, og demonstrantene forsvant etter at Ahmadinejad forlot campus.

Gaza-blokk blokkerer utveksling

GAZA: Den palestinske utvekslingsstudenten Khaled al-Mudallal kom tilbake til Gaza for å gifte seg med sin forlovede, for så å få henne med tilbake til Storbritannia for å studere ferdig. Nå sitter begge to fast i Gaza-området grunnet en israelsk blokade som nekter folk uten skriftlig tillatelse å forlate området, melder Reuters. Israel stengte ned en grense som var åpen for vanlige folk etter at kamper mellom Hamas og Fatah ble trappet opp. Israel har tillatt et par palestinske studenter å forlate Gaza så de kan rekke studiestart på utenlandske universiteter, men palestinske myndigheter forteller at de nødvendige skriftlige tillatelsene kommer sporadisk og veldig forsinket. Dermed er mang en student nødt til å putte utenlandsstudiene på hold.

Skutt i studentopprør

GAUTENG: En 31 år gammel ikke-studerende kvinne ble skutt av politiet i Johannesburg under en studentdemonstrasjon forrige torsdag. Skuddofferet var i ferd med å krysse en gate med sin søster, da politiet ba dem om å forlate gata. – Vi sa til dem at vi ikke var studenter, men da hadde de allerede startet å skyte, sier søsteren. Offeret ble truffet i beinet, og ble fraktet til sykehuset sammen med en av tre andre studenter som også angivelig ble skutt. Politiet hevder på sin side at ingen ble skadet under opprøret.