SJOKKERTE: (f.v.) Egil Marstein Bauer, Joachim Åkerstrøm og Lotte Carrasco fra Fagutvalget på arkeologi, sier at studentene ikke er klar over hva som foregår.

– Studiet er i krise

Programansvarlig på arkeologi Christopher Prescott mener alle inntak til bachelor- og masternivå til studiet bør stoppes.

BØR STENGE: -- Arkeologi har ikke nok ressurser til å forstette undervisningen i 2008, mener Christopher Prescott.

På to år har tre faste forelesere på arkeologistudiet ved Det humanistiske fakultet (HF) til sammen undervist 6500 flere timer enn de er pålagt. Foreløpig er det lite som tyder på at situasjonen vil forbedres, og programansvarlig på arkeologi, Christopher Prescott, mener situasjonen er uholdbar.

– Som programleder har jeg på det sterkeste anbefalt HF å stoppe videre opptak i arkeologi inntil ressurssituasjonen er avklart, sier Prescott.

SINT: Ingrid Fulestvedt mener fakultetsledelsen driver med ansvarsfraskrivelse.

Han får støtte fra koordinator Ingrid Fulestvedt, som sier studiet er i krise.

– Vi har ikke lærere til å gjennomføre undervisningen i 2008, hevder hun.

Uvitende studenter

Forelesernes store arbeidsmengde de siste to årene til tross: Antallet studenter som har blitt tatt inn på arkeologi har gått opp. Den fastlagte kvoten er på 50 studenter. I 2007 ble 85 studenter tatt opp på bachelorstudiet. Ifølge fagutvalget er dette en uansvarlig høy inntakskvote.

Studentene har tidligere ikke blitt informert om den kritiske situasjonen arkeologistudiet befinner seg i, og heller ikke om hvilke konsekvenser dette kan få for dem. Bachelorstudent og medlem av fagutvalget, Joachim Åkerstrøm, ble sjokkert da han denne uken fikk beskjed om situasjonen.

– Dette er dramatisk, nå aner vi ikke hva vi går til. Hva om jeg ikke får begynne på mastergraden? spør han.

Rasmus Brandt, nestleder ved Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH), vil ikke gå inn for å stoppe inntaket til arkeologi. Han mener ressursproblemene kan løses på andre måter, og opplyser om at det til vårsemesteret vil ansettes flere timelærere. I tillegg vil det bli opprettet et ettårig vikariat i 80 prosent stilling.

Prodekan ved HF, Gro Bjørnerud Mo, sier hun vil stille seg bak instituttledelsens anbefalinger, og følge de råd som kommer derfra. Hun har ingen ytterligere kommentarer til saken.

– Ansvarsfraskrivelse

Prescott stiller seg kritisk til instituttets løsningsforslag.

– Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan de har tenkt å skaffe nok timelærere på et par måneder. Nå er vi i oktober, og ingen har tenkt på hvordan dette skal gjøres, sier Prescott, som tviler på om timelærerne som eventuelt kan stå til rådighet er kvalifiserte for jobben.

Han mener også at den store bruken av timelærere hindrer kontinuitet i undervisningen, og at det vanskeliggjør prinsippet om forskningsbasert undervisning.

Åkestrøm er skeptisk til om instituttets løsningsforslag vil få studiet ut av uføret.

– At ledelsen nå sier at de ikke vil stoppe inntaket er ingen garanti for oss som studenter, sier han.

Fuglestvedt mener på sin side at timelærerne som Brandt vil hente inn, ikke finnes, og at en 80 prosent stilling heller ikke vil være tilstrekkelig.

– Ledelsen driver med delvis ansvarsfraskrivelse, der alt ansvar blir kastet over på oss, sier hun.

– Hva tror du skjer frem til vårsemesteret starter?

– Jeg forholder meg åpent til hva som skjer, og jeg håper inderlig at Brandt har rett i at ressursene som trengs kan skaffes, sier Fuglestvedt.

Ukjente årsaker

Ingen Universitas har vært i kontakt med, kan gi noe klart svar på hvordan situasjonen på arkeologi har oppstått. Brandt er avventende.

– Vi får se om det er strukturelle årsaker, om det er faglige eller administrative.

Prodekan Mo vil ikke uttale seg om mulige årsaker før hun har fått den endelige ressursvurderingen fra IAKH, men hun forutsetter å få et svar fra instituttledelsen innen kort tid.

Viserektor Inga Bostad ønsker heller ikke å gi ytterligere kommentarer som går ut over det fakultetsledelsen har sagt.

– Slike uttalelser fra ledelsen viser bare hvor problematisk situasjonen er, sier Christopher Prescott.