Rekker ikke dra ut

Publisert

DANMARK: Stadig færre dansker tar studieopphold i utlandet, skriver Politiken. Dansk Industri mener det hele er en trist tendens. Danske Studerendes Fællesråd påpeker at studentene gjerne vil bli ferdig med utdannelsen sin til riktig tid, ifølge utdannelsesordfører Rune Mølle Stahl. – I de siste år har vi fått ørene pumpet fulle av hvor viktig det er at vi blir fort ferdige, og derfor er det ikke lenger tid til ting, som for eksempel utenlandsopphold, sier han.

Jukserekord i nord

TROMSØ: 2006 ble fuskerekordår for Universitetet i Tromsø (UiT), melder studentavisen Utropia. I 2006 hadde UiT 13 fuskesaker og ni utestengelser. Og fremtiden ser dyster ut: Så langt i 2007 har klagenemda ved universitetet utestengt åtte i tillegg til å ha to saker til behandling, og seksjonsleder i Forsknings- og studieavdelinga Joakim Bakkevold, frykter 2007 vil utkonkurrere 2006-rekorden. Utdanningspolitisk ansvarlig i studentstyret ved universitetet Eyvinn Sommerseth mener det er beklagelig. – Det er klart at det ikke er bra for studentenes omdømme at fusk blir mer utbredt, sier han. Han forteller det hovedsakelig dreier seg om hjemmeeksamensfusk.

Må roe ned spøkene

USA: Massachussets institute of technology (MIT) ber nå studentene sine om å roe ned på tøys og tull, melder Boston Herald. MITs toppsjef Philip Clay skrev i en e-post rettet mot alle studentene at skolen ikke vil tolerere spøker som bryter med loven eller setter folk i fare. Etterforskere undersøker for tiden hvor vidt et årlig MIT-studentritual, som går ut på å hive eksplosivt sodium i Charles River, ga opphav til en søppelbrann som skadet flere forrige uke. I fjor ble tre studenter tiltalt for å bryte seg inn i fakultetsklubben, men tiltalen ble senere droppet. Clay påpekte i e-posten at de fleste spøkene historisk sett ikke har medført skade på folk eller eiendom.

Kom hjem eller få straff

KINA: Fredag sendte Kina ut en advarsel til studenter som har fått utenlandsstudiet sitt statlig sponset: Kom hjem i tide og «tjen hjemlandet i minst to år» eller få straff. Dette ifølge The Economic Times. Straffen skal være at studentene må tilbakebetale de sponsede pengene til hjemlandet, i tillegg til en straffeavgift på 30 prosent av hva de fikk sponset, ifølge landets utdanningsminister. I tillegg skal alle forsøk på å bryte kontakten med myndigheten slås ned på. Ministeren instruerte i samme slengen institusjonene om å skape bedre muligheter for arbeidsveiledning til studenter som vender hjem. Mellom 1996 til september 2006 har myndighetene sponset 26 658 studenter, hvorav 97 prosent har kommet hjem i tide, ifølge nyhetsbyrået Xinhua. De tre resterende prosentpoengene utgjør rundt 800 studenter.