SIKTER HØYERE: -- Med mer effektiv organisering og bedre innkjøpsbetingelser bør det gi omtrent det overskuddet vi har satt som mål, sier Geir Helge Espedalen, direktør i Akademika.

Akademika snur skuta

Etter et massivt underskudd i 2006 har studentbokhandelen Akademika mål om et overskudd på fem millioner neste år. Billigere bøker skal bidra til snuoperasjonen.

– Tidligere hadde vi faste priser på bøkene, men nå som vi har fått mer konkurranse må vi tilpasse oss dette, sier Geir Helge Espedalen, direktør i Akademika.

Frie priser på fagbøkene, som gjør at Akademika får en mer fleksibel mulighet til å prise bøker lavere enn tidligere, er et av tiltakene som skal gjøre fjorårets underskudd til overskudd.Underskuddet var, som Universitas skrev i april, på 7, 4 millioner. I 2005 hadde bokhandelen et overskudd på 2, 9 millioner. Målet for neste år er å gå fem millioner i overskudd. Espedalen har tro på at de kan nå målet.

– Markedet er beintøft, og har endret seg mye i det siste. Akademika var tidligere ikke beredt til å møte konkurransen på markedet. Med mer effektiv organisering og bedre innkjøpsbetingelser bør det gi omtrent det overskuddet vi har satt som mål, sier han.

Bokhandelen har nå felles innkjøp av bøker gjennom kjedekontoret, som gir bedre kjøpsbetingelser. Det har også blitt kuttet noen stillinger på toppen; i ledergruppen har de gått fra ni til fire ansatte.

Selv om Espedalen mener at Akademika fortsatt har mye å hente, og ikke er i mål ennå, er han optimistisk med tanke på resultatet for 2007.

Også Lisbeth Dyrberg, administrerende direktør i Studentsamskipnaden i Oslo, har tro på at snuoperasjonen vil føre til positive resultater. Hun mener det foreløpige resultatet er et realistisk utgangspunkt for kommende budsjettarbeid.

– 2006 var et veldig spesielt år for oss, og totalt sett har Akademika levert et overskudd på om lag 12,5 millioner i den siste femårsperioden, men først når vi har tallene for perioden august-september klare, vil jeg kunne komme med en prognose for 2007, sier hun.