LOVER INGENTING: Men Rune Gerhardsen (Ap) er positiv til studentpolitikernes tiltaksforslag. ARKIVFOTO: Åshild Støyen

Samles om krav til bystyret

Studentpolitikere i Oslo har sett seg lei på det de mener er likegyldighet fra kommunen. Nå vil de sikre studentenes interesser ved å fremme konkrete tiltak for Oslo bystyre.

– Ettersom det var så lite fokus på studentenes interesser i valgkampen, prøver vi nå med alternative metoder for å nå frem til kommunepolitikerne, sier Stine Winger Minde, leder for Velferdstinget (VT).

Etter initiativ fra VT og Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo, er det med støtte fra alle studentpolitiske institusjoner i Oslo utarbeidet et dokument med studentrelaterte tiltak det er ønske om at Oslo bystyre tar stilling til. Studentpolitikerne vil først og fremst ha en handlingsplan for utbygging av studentboliger. Videre vil de ha en øremerking på 3 millioner kroner årlig til studentkulturelle tiltak, forvaltet gjennom lokale studentforeninger.

Tøff konkurranse

Minde påpeker at hun generelt ikke er begeistret for øremerking av midler, men at hun mener det er et nødvendig virkemiddel når det kommer til studentforeningene.

– Slik det er nå må UKA og Studentfestivalen i Oslo (STUDiO) kjempe om midler på lik linje med store aktører som ØYA-festivalen og BY:LARM. Dette er veldig tøffe aktører å konkurrere med, sier hun.

For å kunne fremme forslagene for bystyret kreves det 300 underskrifter, og Velferdstinget har nå igangsatt en underskriftskampanje. Minde tror ikke det blir noe problem å få nok underskrifter. Når sakene blir behandlet tør hun derimot ikke å anslå.

– Slike ting kan fort ta tid, men forhåpentlig får vi en avklaring innen året er omme.

Garanterer intet

Kommunestyrepolitiker Bård Folke Fredriksen (H) forteller at de ikke ønsker å ta stilling til de konkrete tiltaksforslagene før de eventuelt tas opp til behandling.

– Men vi vil stille oss bak et eventuelt samarbeid mellom statlige myndigheter og Studentsamskipnaden i Oslo som kan føre til flere studentboliger, forteller han.

Rune Gerhardsen (AP) kan forsikre om at også AP er positive til studentpolitikernes initiativ.

– Vi vil ta for oss forslagene enkeltvis når de blir lagt frem, og deretter vurdere hvordan man best kan nå disse målene, sier han.

Han kan derfor ikke garantere at partiet vil gå god for tiltakene slik de nå er formulert.

Det ser ikke Minde som noe problem.

– Vi er åpne for endringer hvis partiene har forslag til alternative tiltak. Det viktigste er at vi får en økt satsning på disse områdene, sier hun.