Jusstudenter hete poteter

Publisert

DANMARK: Store og anerkjente advokatfirmaer i Danmark innleder nå intense kamper om landets jusstudenter, melder Berlingske Tidene. Kontanter, attraktive personalgoder, eksamensfri og såkalt «work-life-balance» er noen av midlene som tas i bruk for å vinne studentenes gunst. Advokatfirmaet DLA Nordic tilbyr ansatte jusstudenter et kontantbeløp for å skrive seg under på en kontrakt om å fortsette som advokatfullmektige i firmaet etter endt studie, mens Kromann Reumert gir kontantbeløp på i underkant av 40 000 til stipendiater. – Kampen om de unge jusstudentene raser på høytrykk, konstaterer Søren Villaldsen, HR-sjef i Kromann Reumert.

Storbritannia griserike på utveksling

STORBRITANNIA: Nord-Irland håver inn over 17 millioner pund på internasjonale studenter, melder Bellfast Telegraph. Dette ifølge en ny rapport fra the British Council. Men det er bare dråper i havet mot resten av Storbritannia. Skottland tjener inn snaut 128 millioner pund, mens Wales får inn 51 millioner pund. Men igjen; dette er bare dråper i havet mot hva London får inn. London genererer svimlende 432 millioner pund på internasjonale studenter. Totalt har den økonomiske inntjeningen steget med 39 prosent fra de 6.1 billioner pund Storbritannia tjente inn i 2004. – Rapporten viser helt klart den økonomiske verdien internasjonale studenter har på United Kingdoms økonomi, sier Martin Davidson, CEO i the British Council.

Student fikk politi-støt

USA: En student ved University of Florida ble skutt med strømpistol etter at han snakket for mye på en konferanse med senator John Kerry, melder Associated Press. Den unge mannen på 21 stilte flere kritiske spørsmål om da Kerry tapte presidentvalget mot George W. Bush. – Han stilte mange spørsmål, fortsatte slik en stund, og ble så bedt om å stoppe. Mikrofonen hans ble slått av, og da ble han frustrert, forteller universitetets talsmann Steve Orlando. Mens fire politimenn forsøkte å fjerne studenten fra konferansen skrek han etter hjelp, og lurte på hva han hadde gjort galt. Det var da han ble skutt med strømpistol. Han er nå tiltalt for å motsette seg politiet og forstyrring av allmenn ro.

Sultestreiker over streik

USA: Mandag startet 11 studenter en sultestreik for å støtte streikende administrativt- og teknisk ansatte i tillegg til helsearbeidere ved University of Minesota, melder MSNBC. Studentene, som også har fått både en professor og en vanlig ansatt ved universitetet med på sultestreiken, skal drikke vann og appelsinjuice, men ikke spise før universitetet blir enige med de streikende American Federation of State, County and Municipal Employees (AFSCME) -organiserte arbeiderne. Universitetet har omtalt sultestreiken som «uheldig», og selv enkelte av de streikende arbeiderne er ukomfortable med situasjonen. Streiken dreier seg om lønnsøkninger, og situasjonen skal ifølge MSNBC være ganske fastlåst fra begge parter. De 11 studentene har sagt de vil sitte i stoler utenfor administrasjonsbygningen Morill Hall hver dag til Universitetet kommer til enighet med AFCME.