FØLER SEG OVERSTYRT: Redaktør i Under Dusken, Bjørn Romestrand, føler seg redaksjonelt overstyrt. Foto: Magnus B. Willumsen.

– Forståelig

Studentavisen Under Duskens redaktør går av etter det han oppfatter som sensur fra avisens eiere. – Frie studentmedier sikrer studentdemokratiet, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold.

– Jeg oppfattet det som en klar trussel, sier redaktør Bjørn Romestrand

i Trondheims studentavis Under Dusken.

Tirsdag gikk han av i protest etter at han ble frarådet å trykke det hemmelige programmet til studentfestivalen UKA, som de fikk tilgang til etter en glipp fra UKA. Advarselen kom fra lederen i Finansstyret i Studentersamfundet. Studentersamfundet er eier av Under Dusken samtidig som de er arrangør av festivalen. Romestrand fikk beskjed om at Finansstyret ville revurdere tilskuddsavtalen mellom Studentersamfundet og Under Dusken, dersom saken gikk i trykken.

– Tillitsbrudd

I forbindelse med avskjeden sin henviste Bjørn Romestad til Redaktørplakaten, der det står at en redaktør skal redigere sin avis uten innblanding fra eiere.

Styreleder i Finansstyret, Nils Kobberstad mener derimot ikke advarselen var et inngrep i studentavisens redaksjonelle frihet.

– Jeg har et ansvar for den økonomiske driften av Studentersamfundet. Under Dusken er en fri studentavis og en del av det indre miljøet i Studentersamfundet. Å trykke artikkelen ville vært et tillitsbrudd fra redaktøren overfor organisasjonen, og ville ødelagt for alle de som har jobbet hardt for studentfestivalen, mener han.

– Kontinuerlig dilemma

– Den absolutte ytringsfrihet eksisterer bare i teorien. En redaktør er i et kontinuerlig dilemma om hva han skal, og hva han ikke skal trykke, sier Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Kokkvold synes det er forståelig at Romestrand valgte å trekke seg, men understreker viktigheten av at studentmediene driver – og har muligheten til å drive – kritisk journalistikk.

– På denne måten sikrer man studentdemokratiet, sier han.

I de fleste norske studentmediene er det tette forbindelser mellom eier og aktør. Ofte er det studentorganisasjoner som bevilger penger til studentmediene. Stadig vekk skal studentmediene dekke temaer som medieeierne er sterkt involvert i, og en rekke medier har opplevd situasjoner lignende den Under Dusken erfarer.

Lederen i Studentsamskipnaden i Trondheim, Maria Serafia Fjellstad, mener det kunne vært gunstig med en klar avtale partene i mellom

– Det er lurt å være bevisst på at uheldige situasjoner kan forekomme og derfor lage en konkret enkeltavtale, sier hun.

Statlig pressestøtte

Romestrand mener den beste løsningen hadde vært om avisa kun ble finansiert av annonser, men innser at dette vanskelig lar seg gjennomføre. Heller ikke Kokkvold har tro på at studentaviser vil kunne klare seg utelukkende på annonser, men ser for seg at en form for statlig pressestøtte kunne vært et godt alternativ til dagens situasjon.

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Nils Øy, mener på sin side at det er uinteressant hvordan finansieringen skjer, men påpeker at det viktigste er kontinuitet og forutsigbarhet i finansieringssystemet.

– Slik kan pressen føle seg trygge på at eierne ikke blander seg inn i det redaksjonelle innholdet. Eierskapet skal ikke tvinge pressen til det ene eller andre ut fra eget forgodtbefinnende, sier Øy.