Ingrid Baltzersen (RV).

Studentdominert liste

Rød Valgallianse stiller med en liste til Oslo Bystyre hvor syv av de ti første kandidatene er studenter.

Andrekandidat på Rød Valgallianse (RV) sin liste, Ingrid Baltzersen, mener listen, hvor syv av de ti første kandidatene er studenter, er representativ for partiet.

– Vi har mange unge, engasjerte og flinke folk i partiet, sier hun.

Selv tar hun master i Midtøsten og Nordafrikastudier.

– Tror du dere kan bli for unge?

– Nei. Erfaringen er godt representert gjennom Erling Folkvord og mange av de andre kandidatene, sier Baltzersen.

Erling Folkvord er listetopp for Oslo RV, og stiller seg nesten litt undrende til problemstillingen.

– Jeg kjenner de fleste av ungdommene blant de kumulerte. Men jeg kjenner dem ikke som lettvektere, eller som studenter. Jeg kjenner dem som folk med solid erfaring som aktivister.

Folkvord erkjenner at mangel på erfaring kunne blitt et problem, men mener partiet har nok kjennskap til Rådhusets irrganger.

– Det er mye lettere å videreformidle kunnskapen om de politiske prosessene i bystyret enn å lære dem opp i implementering av aktivisme i det politiske arbeidet, sier han.

Leder for nominasjonskomiteen i Oslo RV, Jokke Netland, er enig, selv om han ser på overvekten av studenter som en liten utfordring. Han understreker at mange på listen har parlamentarisk erfaring.

– Jeg tror dessuten at studentene kan være med på å gi et perspektiv på velferdstilbudene som er viktig for yngre folk. Rådhuset består av folk som har relativt god råd, og som ikke kjenner til velferdstilbud som for eksempel studenter benytter seg av.

Baltzersen er enig i at studenter kan bidra med andre perspektiver i bystyret.

– Folk som har vært inne i systemet i mange år, er nok mer lojale.

– Tror du studentdominansen vil gi seg utslag i stor oppslutning blant unge?

– Kanskje. Vi har et ganske stort nettverk mellom oss, men det er nok mange som stemmer på Erling Folkvord også.