Mistillit mot utdanningsminister

Publisert

UKRAINA/TANZANIA: Fire tanzanianske opposisjonspartier har krevd avgangen til landets utdanningsminister. De har også opprettet et nødfond som skal betale for 29 tanzanianske studenter som sitter fast i Ukraina, skriver Xinhua. Studentene skal angivelig ha dratt til Ukraina etter løfte fra myndighetene om at de skulle få studielån. Etter å ha studert i landet i ett år innså studentene at de ikke fikk lån likevel, og har dermed ikke råd til å betale skolepenger. De har nå søkt dekning hos den britiske ambassaden til situasjonen er avklart.

Tar inn funksjonshemmede

RWANDA: Utdanningsministeren i Rwanda, Jean d’Arc Mujawamariya, har beordret universiteter og andre høyere udanningsinstitusjoner til å ta inn flere hundre funksjonshemmede studenter som ikke har fått studieplass, melder Allafrica.com. – Det virker urettferdig når vi snakker om utdanning for alle og ekskluderer disse studentene, sier utdanningsministeren. Institusjonene selv er mest bekymret for hvordan de skal håndtere de funksjonshemmede studentene, blant annet med hensyn til infrastruktur.

Ny leder i UHR

Oslo/Tromsø: Universitetet i Tromsøs rektor Jarle Aarbakke er valgt til ny leder av Universitets- og høgskolerådet (UHR). – Forskning og høyere utdanning vil bli enda viktigere for bærekraftig utvikling i en verden med klimatrussel, økende befolkning og knapphet på ressurser. Norge må bidra, og vi trenger en forpliktende opptrappingsplan for forskning, sier han.

Anklaget for fredspristyveri

USA: En 22 år gammel biologistudent fra USA som er anklaget for å ha stjålet den første Nobels Fredsprisen noensinne, mottatt av University of California, risikerer opp til ett års fengsel, ifølge Associated Press. Medaljen i Nobels Fredspris i 1939 ble tildelt fysikkprofessor ved universitetet, Ernest Lawrence, for å ha funnet opp syklotronen, et apparat som har gjort det mulig å forske på atomkjerner. Studenten, som var i rettssalen i Alamenda County på fredag, risikerer å bli tiltalt for grovt tyver, ifølge påtalemyndighetene.