SAY HELLO TO MY LITTLE FRIEND: Njål Bele, leder i Stl, frykter en fremtid hvor alle engasjerte studenter erstattes av pappfigurer.

Frykter pappstudenter

Foran Stortinget tirsdag 26.10. trakk et tiltalls pappfigurer flere skuelystende nysgjerrige. Figurene var satt ut av Studentenes landsforbund (Stl), som sammen med Norsk studentunion og andre organisasjoner markerte sin motstand mot kutt i studiestøtten.

– Vi måtte rett og slett tenke nytt å gå en ny og annerledes vei. En slik type demonstrasjonsform er noe nytt, det er kreativt. Vi har brukt en uke, natt og dag, på å lage disse hundre pappfigurene som står her, sier Njål Bele, leder i Stl.

Han forteller at pappfigurene skal forestille studenter.

– Det er slik vi frykter studentenes fremtid. At studentene ikke har råd til å stille opp på aksjoner eller stille opp på frivillig arbeid.

Vidar Bjørnstad fra Arbeiderpartiet (Ap), mener markeringen er vellykket.

– Jeg synes det var en flott markering som understreker hvor viktig det er å opprettholde sosiale og økonomiske støtteordninger som gjør at studentene kan fortsette å studere på heltid, sier Bjørnstad.