FRISKT BLOD: Nyvalgt dekan ved JUS, Hans Petter Graver, vil se på virkningene av kvalitetsreformen. Arkivfoto: Marius Nergård Pettersen

Ønsker nye løsninger

Det juridiske fakultet behøver trenger mer enn forskningsbasert undervisning, mener den nyvalgte dekanen Hans Petter Graver.

Professor Hans Petter Graver er valgt som ny dekan ved Det juridiske fakultet (JUS) ved Universitetet i Oslo. Han var eneste kandidat til stillingen, og ønsker nå å se på virkningene av endringene som er gjort i henhold til kvalitetsreformen.

– Det knyttes store forventninger til gjennomføringen av kvalitetsreformen, og da er det naturlig å se på om disse innfris. Vi vil se på hvordan overgangen til mastergrad har fungert, sier han.

Dagens Næringsliv har tidligere skrevet om at flere jussutdanninger i Norge vil slite med å beholde retten til å undervise når de skal evalueres av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). NOKUTs krav går blant annet ut på at 50 prosent av undervisningen skal dekkes av professorer, førstelektorer og førsteamanuenser.

– Hvordan har du tenkt å håndtere dette som nyvalgt dekan?

– I utgangspunktet er det positivt at NOKUT kommer og evaluerer jussutdanningen, men det kan stilles spørsmålstegn ved om det de krever er relevant, sier Graver.

Han understreker at det ved JUS ikke er like stort behov for forskningsbasert undervisning som ved andre fakulteter, og at det er viktig at deler av undervisningen foretas av dommere og advokater fordi kommende praktikanter bør undervises av praktikanter.

– Det kan finnes andre alternativer for å sikre god kvalitet i utdanningen av jurister enn å ansette mengder av universitetsansatte, sier han.