Millionsmell for Akademika

Akademika gikk med 7, 4 millioner kroner i underskudd i fjor.

Publisert

Etter 2006 har studentbokhandelen Akademika hatt et underskudd på hele 7,4 millioner kroner. Ifølge administrerende direktør i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), Lisbeth Dyrberg, er grunnen at Akademika har måttet tilpasse seg utviklingen i bransjen og markedet.

– 2006 har vært et ryddeår hvor Akademika har gått gjennom hele verdikjeden for å se hvordan vi kan jobbe mer effektivt, sier hun.

– Mener du at Akademika har vært for lite konkurransedyktig?

– Når ting endrer seg, må man tilpasse seg for å henge med, men vi begynner å se resultater av ryddearbeidet som har blitt gjort.

– Hva mener du med ryddearbeid?

– Det handler om innføringen av et nytt IKT-system, systematisering, ansvarliggjøring og innføring av gode oppfølgingsrutiner, sier Dyrberg.

I 2005 gikk Akademika med 2,9 millioner i overskudd, men det nyinnførte IKT-systemet Movex er et av de store pengeslukene for 2006. Dette er et system for økonomi og logistikk, og har blitt kritisert for å være uegnet til innkjøp av bøker.

– Å innføre et nytt økonomi- og logistikk system var et stort, men nødvendig løft, forteller Dyrberg.

Hun legger til at ingen av systemene som var tilgjengelig den gang Akademika valgte Movex var utviklet og tilpasset bokbransjen, og at det derfor var nødvendig med tilpasninger. Akademika håper å få ferdigstilt det nye datasystemet denne sommeren.

Verken hovedstyreleder i SiO, Silje Winther, eller administrerende direktør i Akademika, Geir Helge Espedalen, var tilgjengelige for kommentar da Universitas gikk i trykken. Nestleder i hovedstyret til SiO, Trond Enger, samt hovedstyrerepresentant i Akademikastyret, Egil Heinert, ønsket ikke å kommentere underskuddet.