Rektor kan bli sittende

Forvirring omkring rektorvalgene kan gi Kaare Norum ett år ekstra i stillingen.

Publisert

– Jeg har tidligere sagt at tre år i rektorstolen er for lite til å utrette noe særlig, så jeg er villig til å sitte ett år til, sier rektor Kaare Norum ved Universitetet i Oslo.

Mjøsutvalget vil gå bort fra dagens valgordning ved ansettelser av rektorer ved universiteter og høgskoler. I dag velges rektor av ansatte og studenter ved institusjonene. Regjeringen ønsker å beholde denne ordningen.

Oppfølgingen av Mjøsinstillingen skal ikke behandles av Stortinget før i mars. Dette skaper uklarheter omkring rektorvalget ved Universitetet til høsten.

– I forbindelse med denne uklarheten har det vært snakket i Utdanningsdepartementet om at rektorene skal sitte et år til, hevder Norum.

Utydelig

– Vi advarer på det sterkeste mot at det igangsettes rektorvalg før det er sikkert at man skal fortsette med dagens ordning, skriver generalsekretær i Universitets- og høgskolerådet (UHR) Per

Nyborg i et brev til Utdanningsdepartementet. Nyborg mener regjeringen snarest må komme med en redegjørelse om hvordan institusjonene skal forholde seg.

– Her har det vært en utydelighet, men vi ved Universitet i Oslo, må forholde oss til gjeldene lovgivning. Vi velger ny rektor slik det er gjort tidligere, sier Universitetsdirektør Tor Saglie.

Politisk uenighet

Utdanningsminister Trond Giske bekrefter at regjeringen vil gå inn for at dagens ordning med valgte rektorer fortsetter.

– Universitetene må forberede seg på vanlig måte, sier Giske.

– Men er det ikke slik at behandlingen av Mjøsutvalgets innstilling skaper forvirring om hvorvidt man skal velge rektor på gamlemåten?

– Dersom det skulle vise seg å bli endringer i forhold til dagens ordning, må institusjonene ta tak i det når det blir aktuelt, sier utdanningsministeren.

En ringerunde til partiene på Stortinget viser at det er usikkert om Giske får flertall får sitt ønske om å fortsette med dagens rektorvalgordning. Han vil være avhengig av støtte fra SP og Krf. Disse partiene har ennå ikke bestemt seg.

Frp vil at et styre med eksternt flertall skal utpeke rektor. Høyre ønsker at institusjonene selv skal bestemme styringsmodell. SV og Venstre støtter Giske.