NSU vil ha Burma-boikott

Norsk Studentunions Landsting mener Burma bør boikottes som turistmål.

Publisert

– Kilroy fremstiller Burma som et eksotisk ferieparadis og gir et utrolig skjevt bilde av situasjonen i landet. Det foregår grove menneskerettighetsbrudd og systematiske massevoldtekter. Landet mangler totalt demokratiske verdier, sier internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet, Robin Sande.

Han har sammen med kommende internasjonalt ansvarlig i Norsk Studentunion (NSU), Caroline Khoury, arbeidet frem resolusjonen om boikott av Burma. Begge tror en slik boikott vil ramme militærregimet økonomisk, og sette økt fokus på det burmesiske folks lidelser. De reagerer kraftig på Kilroys siste reisemagasin, der Kilroy promoterer ryggsekkturisme til landet.

– Kilroy skal ikke gi norske studenter og ungdommer et skjevt bilde av situasjonen, sier Sande.

Han minner om besøket til Charm Tong fra Burma som nylig fikk Studentenes Fredspris for sitt arbeid for student- og menneskerettigheter i Burma.

– Charm Tong oppfordret spesielt til boikott av burmesiske varer og turistindustri. Hun sa konkret at turistindustrien finansierer det burmesiske militærregime, sier Sande.

Vil ikke boikotte

– Vi har ikke som formål å beskrive den politiske situasjonen i Burma, sier Rune Feltman, administrerende direktør i Kilroy Travel Norge.

Han respekterer NSUs standpunkt, men tror ikke på deres virkemidler. Feltman mener situasjonen i Burma er kjent for mange, og peker også på verdien ved at studenter får reise dit for å se forholdene selv.

– Boikott er feil strategi. Hvis et land blir isolert vet man ikke hva som foregår der. Vi følger Utenriksdepartementets reiseråd og anbefalinger. Det er mange land det er menneskerettighetsbrudd i, og boikott er ikke nødvendigvis den rette løsningen, sier Feltman.

Ingen effekt

Professor i statsvitenskap, Jon Hovi, har forsket på hvilke betingelser boikott og sanksjoner virker under, og tror ikke boikotten til NSU vil virke. Han mener boikotten må være tøffere enn forslaget og omfatte flere bedrifter hvis den skal ha gjennomslagskraft.

– Det er lite sannsynlig at boikotten vil virke mot militærregimet. Dette er heller en symbolsk aksjon og vil sannsynligvis ha liten eller ingen effekt. Spørsmålet er heller om det er riktig å aksjonere til tross for at boikotten ikke vil virke, sier Hovi.