KRITISK: – Jeg ser ingen grunn til at universitetet skal være behjelpelig med å distribuere Kaleidoskopet. Informasjonstypen er ukritisk styrt av bedriftene. Disse burde klare å betale markedsføringen selv, sier Journalistikk–professor Sigurd Allern.

– Ukritisk PR-journalistikk

Journalistikk-professor Sigurd Allern slakter karrieremagasinet Kaleidoskopet, som distribueres ved Universitetet.

Magasinet Kaleidoskopet inneholder jobb- og utdanningstips for studenter på vei ut i arbeidslivet, og distribueres ved alle landets universiteter og høgskoler. Tema for siste nummer er trainee-ordninger. Her er mange av kildene også representert på annonseplass, en sammenblanding som høster kritikk fra Journalistikk-professor Sigurd Allern.

– Uryddig

– Grunnleggende er dette et markedsmagasin som er velvillig overfor annonsørene. Det er en miks av ukritisk kildestyrt journalistikk og noe attåt, sier Allern.

Han reagerer spesielt på at annonseseksjonen «Bedriftspresentasjoner» innledes med setningen «Kaleidoskopet presenter ledende bedrifter».

– Det er uryddig med en slik formulering, når det i realiteten er bedriftenes selvpresentasjoner, sier Allern.

Gråsone

Universitetet i Oslo (UiO) tillater distribusjon av studentinformasjon i kantineområdene. Informasjonsdirektør Helge Kjøllesdal forteller at det ikke finnes skriftlige regler for hva som tillates, men at man unngår å distribuere reklame og andre åpenbart ensidig kommersielle publikasjoner.

Produkter på grensen til reklame, som kursinformasjon, kan tillates hvis de har nytteverdi for UiO, men ledelsen har ikke tatt stilling til akkurat Kaleidoskopet.

– Personlig ser jeg at Kaleidoskopet også inngår i en gråsone med ting som åpenbart har et tekstreklamepreg, mens andre artikler har mer allment opplysende verdi, sier Kjøllesdal.

– Gir råd

Kaleidoskopet-redaktør Knut Solberg presiserer at de har en annen innfallsvinkel enn den kritiske dagspressen.

– Når Lånekassen får nye regler skriver vi ikke «Lånekassen ribber

studentene», men gir heller tips til hvordan du kan bedre økonomien med de nye reglene.

Solberg avviser at annonsører påvirker det redaksjonelle, men understreker at miljøet i Norge er lite, og at de ikke kommer utenom de største selskapene. Tanken bak bedriftspresentasjonene er nettopp å skille annonsene fra det redaksjonelle, ifølge Solberg.

– Men hvis dette er en uheldig sammenblanding, er vi villige til å se på det.