Vond lukt, eller dårlig luft?

Studerer seg syke

En av fem studenter har helseplager på grunn av studieforholdene ved Universitetet i Oslo (UiO).

Publisert

Undersøkelsen HELse- og Trivsel (HELT) avslører store utfordringer for arbeidet med Universitetets Helse, miljø og sikkerhet (HMS). 74 prosent av studentene svarer at de ofte eller i blant er plaget med dårlig luft, 65 prosent svarer det samme om støy, og over halvparten om dårlige tilpassede bord og andre ergonomiske forhold.

Samtidig rapporterer en av fem studenter i undersøkelsen at smerteplager er relatert til studiesituasjonen. De vanligste plagene er hodepine, smerte i nakke, skulder, rygg og ekstremiteter, allergiplager og mageplager.

– Dette representerer en utfordring for Universitetet. Likevel oppfatter jeg at UiO er gode på å fokusere på behov for tildeling av ressurser til HMS-forhold for studenter. For eksempel gjennom de nye lærings- og studiesentrene og arbeidet som pågår i læringsmiljøutvalget, sier overlege for Helsetjenesten Cecilie Daae.

Undersøkelsen er utført av Helsetjenesten blant et representativt utvalg på 2000 studenter.

Tror på bedring

Studieansvarlig Boel Christensen Scheel i Studentparlamentet mener funnene er alvorlige.

– Dette viser at det ikke har vært noe fokus på arbeidsmiljøet for studenter, vi har gått for lut og kaldt vann. Men nå blir det endelig gjort noe med det. Studentene er blitt underlagt visse deler av arbeidsmiljøloven og arbeidstilsynet har ansvar for å følge opp dette.

Hun sitter i læringsmiljøutvalget, hvor de nå har et utkast til en arbeidsmiljøhåndbok for studenter ute på høring.

– Jeg tror en slik håndbok, kombinert med klarere ansvarsfordeling og flere lokale arbeidsmiljøutvalg, vil gjøre en stor forskjell. Det blir ofte hevdet at det er svært kostbart å utbedre læringsmiljøet, men veldig ofte er det relativt små ting, som bare ikke er blitt prioritert, sier Christensen Scheel.

Som alle andre

Leder i seksjon for læringsmiljø og studiekvalitet Wenche Hakestad Hansen lover å følge opp HELT-undersøkelsen.

– Dette burde vi ikke være fornøyd med. Læringsmiljøutvalget fikk presentert resultatene i forrige uke, og vi vil komme tilbake til resultatene i ulike sammenhenger. Blant annet i forbindelse med utarbeiding av arbeidsmiljøhåndboken. Vi håper at dette bidrar til bedre rutiner for å sikre et godt arbeidsmiljø for studentene, sier Hakestad Hansen.

Ifølge undersøkelsen har likevel de fleste av studentene god helse. 80 prosent av studentene melder at de har god eller meget god helse. Dette er ifølge Daae på linje med gjennomsnittet for aldersgruppen.

– Studenter er som folk flest, de er ikke, som mange hevder, mye bedre stilt når det kommer til helse. Dette viser at det er viktig med et godt studenthelsetilbud, sier Daae.

Boel Christensen Scheel, studieansvarlig i Studentparlamentet

Farmasistudent Michel Lindøe og biologistudent Anette Kanzler sitter ofte på en av lesesalene i Kristine Bonnevies hus. De kan bekrefte at luften der inne er alt annet enn god, og er slettes ikke overrasket over funnene i HELT-undersøkelsen.

– Det er vanskelig å konsentrere seg i den dårlige luften, så jeg passer på å ta en del pauser, sier Kanzler.

– Vi prøver også å lufte ofte, men utenfor lukter det heller ikke godt, sier Lindøe.

Hun mistenker gaupene, som holdes i bur utenfor, for å vær ansvarlig for den stramme lukten.

Ingen av dem vil klandre Universitetet for å ha påført dem fysiologiske plager, men begge er lei av folk som prater i mobiltelefonen rett utenfor døra.

HELT-undersøkelsen

Undersøkelsen, HELse- og Trivsel blant studenter ved Universitetet i Oslo (HELT) utføres av Helsetjenesten ved UiO blant et representativt utvalg på 2000 studenter. 880 svarte, hvorav 574 var kvinner og 306 var menn.

Formålet er generell kunnskap om studenters fysiske og psykiske helse, og å finne mulige sammenhenger mellom innføringen av Kvalitetsreformen og studenters helse og trivsel.