STEM FRA SOFAEN: Leder i Studentparlamentet, Lina Johanne Strand, ønsker sofavelgerne velkommen til årets studentparlamentsvalg.

Nå må du stemme elektronisk

Under årets studentparlamentsvalg erstattes stemmeurnene av datamaskiner.

Under studentparlamentsmøtet 8. mars ble det vedtatt at det i år blir elektronisk stemmegivning ved Universitetet i Oslo (UiO). Dette er en sak studentpolitikerne har kjempet for siden 2001, og leder for Studentparlamentet, Lina Johanne Strand er glad for at avgjørelsen endelig ble tatt.

– Systemet blir veldig lett å bruke, studentene kan bare logge seg inn på valgsidene med samme brukernavn og passord som sin vanlige studentkonto, og deretter avgi stemme. Under valgperioden fra 23.-26. april kan man endre sin stemme ubegrenset, helt ned til siste minutt, opplyser Strand.

Universitas har tidligere skrevet at systemadministrator ved UiO, Petter Reinholdtsen, hevdet at det elektroniske systemet ikke følger demokratiske krav fordi stemmene kan knyttes til brukerkontoer, resultatene kan endres av «utro ansatte», og systemet ikke er etterprøvbart.

Strand mener imidlertid ikke den elektroniske løsningen undergraver prinsippet om hemmelig valg.

– Universitetets senter for informasjonsteknologi har garantert oss at de har gjort alt for å gjøre systemet så anonymt som mulig. Dette er en av de tekniske utfordringene, men også det gamle systemet hadde en rekke utfordringer. En klar fordel med elektronisk valg er muligheten til å nå langt flere velgere enn man har gjort tidligere, sier Strand, som ikke vil garantere at flere studenter vil stemme, men at flere får muligheten.

– I Bergen fordoblet nesten valgoppslutningen seg ved innføring av elektronisk valg, mens den samtidig sank i Trondheim.

– Får man med seg alle sofavelgerne nå?

– Det gjør man, men det betyr ikke at vi skal jobbe mindre med å synliggjøre oss. Selv med dette vedtaket blir det en stor utfordring å opplyse studentene om hva som foregår i parlamentet, sier Strand.