I BARNEHAGEN: Fra venstre: Oscar Eidsbo Downing, Sondre Nilsen Sørli og Benjamin Sundell Frivoll.

Vil ha bedre barnehagedekning

Søknadsfristen for studentbarnehagenes hovedopptak var 1. mars, og barnehagene regner med å kunne tilby plass til ca 85 – 90 prosent av søkerne. Ikke bra nok, mener Velferdstinget.

– Vi mener det selvfølgelig er beklagelig at det ikke er full barnehagedekning, sier Stine Winger Minde, leder i Velferdstinget (VT).

Ifølge Minde er studentbarnehagene en VTs hovedprioriteringer, og settes høyere enn blant annet studentboliger.

– Dette er så viktig fordi det er snakk om at alle skal ha lik rett til utdanning. Så mange som en av fem studenter har barn, sier hun.

– Hvilke konkrete tiltak har Velferdstinget for å forbedre barnehagedekningen i studentbarnehagene?

– Først og fremst jobber vi for å få tilbake tilskuddet i statsbudsjettet. Dette vil vi gjøre ved hjelp av lobbyvirksomhet. Å ta penger fra semesteravgiften er foreløpig ikke aktuelt.

Avdelingssjef ved studentbarnehagene, Mette Margrethe Lie, forteller at det har vært omtrent tusen søkere til barnehagene ved hovedopptaket 1. mars. Studentbarnehagene har en kapasitet på rundt 630 plasser totalt, og 485 av disse er allerede fylt opp av barn som har fått fornyet sin plass fra dette semesteret. Disse har førsterett ved opptaket.

– Hvor mange søkere står på venteliste?

– Det er ikke klart ennå, men vanligvis har vi ca. 100 til 140 søkere på venteliste, sier Lie, som likevel totalt sett er fornøyd med dekningen på rundt 85-90 prosent.

Lie kan også fortelle at Studentbarnehagene i det siste har drevet en del egenfinansierte utbygginger og utvidelser.

– Vi skal blant annet starte opp en nybygd barnehage på Marinlyst. Det vil føre til 28 nye plasser, og barnehagen åpner i slutten av vårsemesteret, sier hun.