MISFORNØYDE: (Fra venstre) Kjersti R. Aartun, Håkon Skard, Anneli Otnes og Monica Beer Prydz er alle oppgitte over Psykologisk Institutts manglende utvekslingsoppfølging.

– For komplisert å dra på utveksling

Studenter ved UiO mener universitetet hindrer dem i å reise på utveksling.

Utveksling ved UiO

• HF: 2007: 97 2006: 78
  • JUS: 2007: 58 2006: 67
  • MED: 2007: 39 2006: 33
  • MN: 2007: 13 2006: 11
  • OD: 2007: 3 2006: 12
  • SV: 2007: 86 2006: 92
  • TF: 2007: 1 2006: 1
  • UV: 2007: 4 2006: 4
  • UiO|a|utlandet: 2007: 133 2006: 132
  • Tallene over representerer de av studentene som har søkt spesifikt på fakultetenes avtaler.

Har du blitt kastet frem og tilbake mellom ulike fakulteter, institutter og studieveiledere når du prøver å ta et semester i utlandet? Du er ikke alene.

– Fra dag én på universitetet blir studenter oppfordret til å dra ut, men oppfordringen følges ikke opp rent praktisk. Studenter må få vite hvor de skal henvende seg. Slik situasjonen er i dag ser man ikke mye til den som er ansvarlig for utveksling på de ulike fakultetene, sier leder av Studentutvalget ved Samfunnsvitenskapelig fakultet, Heine Skipenes.

Nå krever flere studentpolitikere en forbedring av Universitetet i Oslo (UiO) sitt utvekslingsopplegg. Også Robin Sande, internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet mener det er en svikt i systemet.

– Det er så mye i de forskjellige fakultetene som bør ordnes opp i at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, sier han.

Måtte ordne alt selv

«Det må dere finne ut selv» var svaret profesjonsstudentene i psykologi, Kjersti Aartun og Ingvild Breen, fikk fra Psykologisk institutt (PSI) da de høsten 2006 ville på utveksling til Costa Rica.

– Vi fikk så godt som ingen hjelp fra instituttet, og måtte selv lete opp e-postadressen til universitetet på Costa Rica. Det var mye frem og tilbake før det ble klart hva søknaden måtte inneholde, sier Aartun.

Jentene måtte selv sørge for å få tilsendt en studiekatalog, lete frem fagkombinasjoner som tilsvarte fagene de ville hatt i Oslo, og deretter oversette alle fagbeskrivelsene fra spansk til norsk for å få dem forhåndsgodkjent.

– Det var ikke akkurat en motiverende prosess, og en kan jo spekulere i om det er en bevisst strategi fra instituttet for å hindre at vi drar på utveksling, sier Breen.

Jentene understreker at det var på instituttet de møtte på problemer, mens Seksjon for internasjonalisering av studier (SIS) var veldig behjelpelige.

Håkon Skard går i likhet med Aartun og Breen på profesjonsstudiet i psykologi, og var høsten 2006 i Sør-Afrika.

– Jeg dro til Universitetet i Cape Town som har en direkte samarbeidsavtale med UiO. Likevel hadde jeg akkurat de samme problemene som jentene, sier Skard, som sitter igjen med inntrykk av at instituttet helst ikke vil at studentene skal dra på utveksling.

Uheldig

Instituttbestyrer ved PSI, Fanny Duckert sier instituttet tar signalene fra studentene som en viktig tilbakemeldning.

– Jeg har ingen problemer med å innrømme at dette har vært en uheldig opplevelse, og beklager dette inderlig. Vi tar det på alvor og skal gå inn i rutinene våre umiddelbart. Jeg ser ikke vitsen i å vente, og det er viktig at studentene føler seg godt ivaretatt, sier hun.

Duckert minner samtidig om at utveksling både er en komplisert og ressurskrevende eksersis som bør stille krav til selvstendighet, og spør seg hvor mye studentene skal leies i hånden.

– Utveksling er en kompleks øvelse for alle involverte, og da er det viktig at studentene som drar ut er forberedt på den harde virkeligheten. De må klare å ta initiativ, improvisere og orientere seg på ukjente områder.

– Leit

Seksjonssjef Guri Vestad i SIS ved UiO, innser at det er mye som bør ryddes opp i før universitetet har et strømlinjeformet utvekslingsopplegg

– Vårt øverste mål er at det skal være enkelt å gjennomføre utveksling for alle som ønsker det. Det er leit hvis det er flere som har en negativ erfaring med UiOs utvekslingsopplegg. Det høres ut som om de har vært uheldige.

– Det er snakk om mange som er misfornøyde. Det kan da ikke bare være tilfeldigheter?

– Nei, det er absolutt mye som kan gjøres for å forbedre situasjonen, innrømmer hun.

Kunnskapsboost

Vestad mener det største potensialet ligger i å videreutvikle kunnskapen i de ulike enhetene ved UiO.

– Å forbedre utvekslingen er et møysommelig arbeid som tar flere år, vi jobber for eksempel med å utvikle en ny strategiplan for utveksling, hvor nye mål vil bli satt, sier hun.

Vestad påpeker at det også pågår et aktivt arbeid utenom strategiplanene.

– Det siste halve året har vi blant annet opprettet 8 nye avtaler i Sør-Amerika, sier hun, og håper mer populære avtaler vil føre til at flere velger utveksling.