UENIG: Studentparlamentsleder Strand er grunnleggende uenig i et forbud.

– Forby niqab

Studieleder ved Høgskolen i Oslo, Lars Gule, oppfordrer Universitet i Oslo til å vurdere niqabforbud.

SKAPER DEBATT: Bør ansiktsløret hiqab forbys på UiO? UiO-ledelsen skal se på saken. (Illustrasjonsfoto)
TULLETE: Studieleder ved HiO mener det er nødvendig å forby hiqab ved alle utdanningsinstitusjoner i Norge.

Studieleder ved Høyskolen i Oslo (HiO), Lars Gule, skapte i forrige uke stor debatt når han foreslo å forby ansiktssløret niqab ved alle universiteter og høgskoler. Nå utfordrer han Universitet i Oslo (UiO) til et samarbeid med HiO for å finne et felles reglement som forbyr niqab.

– Det er forferdelig ulogisk og tullete å ikke ta tak i problemstillingen nå. Hvorfor vente til en student møter opp med niqab i forelesningen og deretter finne en eventuell ad-hoc løsning? spør Gule.

UiO har ikke tenkt over problemstillingen tidligere, fordi ledelsen aldri har fått noen henvendelse fra noen om at niqab er en utfordring for undervisningssituasjonen.

Gule mener at man ikke kan vente til niqab blir et problem på lærestedene før grep tas, og anbefaler UiO å sette i gang en utredning så fort som mulig.

– Helst skulle vi lagd et felles reglement som gir forutsigbarhet for studenter og andre involverte. HiO og UiO er landets to største utdanningsinstitusjoner og har god kompetanse innenfor kultur, religion, og ikke minst juridisk kunnskap som kan trekkes inn i utredningen.

Skal ta opp saken

Gule tok opp saken etter enkeltepisoder fra HiO.

– Kolleger av meg fortalte om situasjoner der de observerte enkelte studenter med niqab. Jeg følte med en gang at dette var et problem og at det måtte tas tak i før det utviklet seg til et større problem.

Studiedirektør i UiO, Monica Bakken, sier at ledelsen gjerne tar imot en formell henvendelse fra HiO om et eventuelt samarbeid.

– Jeg skal nå ta opp saken med ledelsen på torsdag, men jeg presiserer at vi generelt ikke har diskutert niqab eller meldt det som et problem på UiO. Vi må diskutere saken nærmere før vi kan si noe konkret, men jeg er generelt enig med Gule i at det er lurt å ta opp dette før det blir et problem, sier Bakken.

Oppkonstruert problem?

Leder for Studentparlamentet, Lina Johanne Strand, er uenig i Gules forslag.

– Jeg lurer på om dette er et oppkonstruert problem. Jeg har aldri hørt om dette problemet ved UiO, sier hun.

Strand mener saken har fått ufortjent stor oppmerksomhet i forhold til de reelle forholdene ved UiO, og er også uenig i påstandene til Gule og kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) om at niqab umuliggjør undervisningssituasjonen.

– Det er mange måter å kommunisere på, dessuten er utfordringene rundt bruken av niqab varierende fra utdanning til utdanning. Derfor må vi se på spørsmålet ut fra den enkelte utdannelse og de individuelle kriteriene ved de ulike fakultetene, sier Strand.

Hun ser forslaget om forbud som en konfronterende linje fra Gule.

– Jeg er redd for den symbolske effekten dette vil få for personer med minoritetsbakgrunn, særlig muslimske kvinner.

Internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet, Robin Sande, er på sin side enig i at niqab bør forbys, og sier som Gule at UiO bør nedsette en arbeidsgruppe som utreder saken.

– Niqab vanskeliggjør ikke bare relasjoner mellom studenter, men også mellom forelesere og studenter. Det er vanskelig å forholde seg til en person som er såpass tildekket, men jeg erkjenner at dette er et betent tema.

Redd for dominoeffekt

Leder for Muslimske Studentsamfunn, Usman Rana, forstår ikke Gules utspill.

– Det er ekstremt få som bruker niqab, og det er heller ikke påbudt å bruke klesplagget i islam. Jeg liker ikke utviklingen. Skal man forby hijab neste gang? Jeg er redd dette kan få en dominoeffekt.

Rana mener UiO først bør finne ut om niqab er et problem før de innfører et forbud.

– Vi må sørge for at vi ikke krenker den enkeltes religionsfrihet og personlig frihet, samtidig som vi holder en løpende dialog med jentene det gjelder, og forstår grunnene til at de bruker niqab.