MISFORNØYDE: VSO har lenge vært misfornøyd med tingenes tilstand, men først nå er begeret i ferd med å renne over. Fra venstre: Ngoc Anh Nguyen, Jimmy Trinh Vuong, Thuy-Mi Nguyen og Chau Tran.

– DNS er fordomsfulle

Vietnamesisk Studentforening i Oslo beskylder Det Norske Studentersamfund for diskriminering etter en rekke konflikter de siste årene.

Vietnamesisk Studentforening i Oslo (VSO) har helt siden en fest i 2003 vært i konflikt med Det Norske Studentersamfund (DNS).

– Det var bråk utenfor Chateau Neuf sine lokaler under festen, og vi ble beskyldt for å være delaktige. Etter episoden har DNS vist stor mistillit til foreningen vår, selv om verken vi eller DNS kunne bevise eller motbevise om noen av oss faktisk var involvert, sier Styreleder i VSO, Thuy-Mi Nguyen.

Etter denne festen måtte VSOs styre både fremvise erklæring på at medlemmene ikke bar med seg kniv hver gang de skulle leie lokaler, samt sende ut medlemsliste foran hvert arrangement.

Begeret for VSO rant over den 6. februar i år etter et møte mellom Nguyen og bookingansvarlig i DNS, Jon Gotteberg, i forbindelse med foreningens 15-års jubileum. Jubileet ble flyttet til en hverdag selv om de selv ønsket en helg. Nguyen hevder Gotteberg mente VSO pleide å tiltrekke seg «bråkmakere», og at arrangementet derfor av sikkerhetsmessige årsaker ble flyttet til en hverdag. Nå beskylder studentforeningen DNS for å være rasistiske.

– DNS baserer mye av sine fordommer på fortidens hendelser som de ikke kan bevise var vår feil. Dette er urettferdig. Vi har fått nok, og går derfor ut til media og våre medlemmer i håp om forbedring.

Gotteberg mener DNS aldeles ikke har bedt VSO om å ha deres 15-års jubileum på en hverdag.

– Beskyldningene VSO kommer med er feilaktige, og må stå for Nguyens helt personlige tolkning av vår tilbakemelding, sier han.

Gotteberg mener det er uaktuelt å gi VSO grønt lys på store fester før DNS vet at de har et apparat til å takle dette, og da må DNS først få bedre kjennskap til hvem VSO er og hvordan arrangementene deres ser ut.

– Det nye styret i DNS ble valgt i november i fjor og har ikke har rukket å blitt ordentlig kjent med VSO, selv om vi kjenner til deres historikk. VSO må bevise at de fortjener vår tillit, på lik linje med andre studentforeninger.