DYRE SIDER: Kladdebokavtalen med Tress har så langt vært lite innbringende for NSU.

NSU-kladdebøker gir ingen inntekt

Norsk Studentunion kan tape 370.000 kroner i inntekter på reklamefinansierte kladdebøker.

Kladdebokavtalen:

• Inngått mellom Norsk Studentunion og firmaet Tress i 2000. Utløper i 2011.
  • Tress selger annonseplass i kladdebøker som deles ut gratis til studenter.
  • Kladdebøkene distribueres av NSU ved lærestedene.
  • NSU er sikret en garantiinntekt på 60.000 fra Tress.

– Dette er et godt bevis på at NSU ikke har kompetanse til å drive forretningsvirksomhet, sier velferdspolitisk talsperson for Venstrealliansen, Benjamin Jonsrud.

Norsk Studentunion (NSU) inngikk i 2000 en avtale med reklamefirmaet Tress om utdeling av kladdebøker med reklame på alle NSU-læresteder, som følge av dårlig økonomi. Avtalen garanterte NSU en inntekt på minst 60.000 kroner årlig, og kulminerte i 2003, da NSU hadde en inntekt på 182.000 kroner fra Tress. I de tre påfølgende årene gikk det imidlertid dårligere. Da ble det betalt inn henholdsvis 95.000 kroner, 125.000 kroner og 150.000 kroner for lite, og i 2007 har NSU budsjettert med null i inntekt på grunn av dårlige økonomiske forhold hos Tress. Dermed har NSU 370.000 kroner utestående fra reklamefirmaet.

Landsstyremedlem i NSU Egil Heinert (Sosialdemokratene) er kritisk til at NSU driver med forretningsvirksomhet.

– Når personer driver med ting de ikke har greie på, går det aldri bra. Det er dette et eksempel på, og derfor har jeg heller ikke tro på den kommende forsikringsordningen, sier Heinert.

BETYDELIG: Jens Maseng vil gjerne holde avtalen, slik at NSU på sikt får det betydelige beløpet de har krav på.

NSU-leder Jens Maseng innrømmer at beløpet er betydelig, og at det er beklagelig at de ikke har fått utbetalt pengene sine. Han forteller at de nå har engasjert jurister for eventuelt å vurdere om Tress har brutt avtalen.

– Vi er fullstendig klare på at garantibeløpet er blitt brutt, men spørsmålet er om vi mener avtalen er tilstrekkelig misligholdt til at vi velger å avslutte den. Det er en balansegang her; avtalen innebærer gunstige økonomiske forhold, i tillegg til at den er et viktig informasjonspolitisk virkemiddel for oss.

Dersom det skulle vise seg at Tress har brutt avtalen, har NSU krav på en kompensasjon på 60.000 kroner, forutsatt at de velger å si opp avtalen.

– Dette er masse penger og en viktig sak. Men vi vil gjerne at avtalen skal leves opp til, og ønsker derfor få i stand en nedbetalingsplan slik at vi kan få utbetalt det vi har til gode på sikt, sier Maseng.

Leder i Studentparlamentet, Lina Johanne Strand, sier hun er prinsipielt imot at NSU formidler tilbud fra en kommersiell aktør.

– Men slik situasjonen er nå, var vi enige om å videreføre avtalen, slik at vi kan få betalt som avtalt, sier Strand.