Uenighet rundt ny samskipnadslov

Et nytt lovforslag foreslått av Kunnskapsdepartementet for studentsamskipsnadene, skaper blandede reaksjoner

Publisert

Loven er nå ute på høring. Videreføring av studentflertall i styret, begrensning i mulighetene til å drive kommersiell virksomhet, og anledning til å avsette styremedlemmer, er blant noen av forslagene i loven.

– Som studentrepresentant er jeg fornøyd med forslaget, sier fungerende styreleder i Studensamskipnaden i Oslo (SiO), Trond Enger.

Han er spesielt glad for at KD går inn for å beholde både studentflertallet i styret og tilbakekallingsretten.

KD foreslår også at forvaltningsloven og offentlighetsloven skal kunne brukes for samskipnadene.

– Selv er jeg åpen for at samskipnadene skal tilstrebe åpenhet overfor studentene, men om dette betyr at offentlighetsloven bør benyttes eller ikke har styret ennå ikke tatt stilling til, sier Enger.

Departementets forslag om å begrense samskipnadenes muligheter til å tilby tjenester til andre enn studenter, er blant ankepunktene i høringsnotatet.

– Dette kan virke forringende på tilbudet til studentene, og det er vi selvfølgelig

kritiske til, sier velferdsansvarlig i Studentenes Landsforbund, Helene Løvseth.

Hun påpeker at en del samskipnader er avhengig av en større målgruppe for å i det hele tatt kunne tilby velferdstjenester til studenter. I tillegg betyr disse tjenestene inntekter som kommer studentene til gode.

KD foreslår også lovendringer som medfører at de kan avsette styremedlemmer og overta styringen dersom «ting går galt», samt å innføre plikt for styremedlemmer til å varsle departementet dersom de mener styret er i ferd med å bringe samskipnadens virksomhet i fare.

– Vi har forståelse for at det er behov for rapportering og innsyn i samskipnadenes virksomhet, men vi mener det er feil fokus av departementet å komme med en slik trussel om avsetning. Det sender uheldige signaler, sier leder i Norsk Studentunion, Jens Maseng.

Også Enger stiller seg uforstående til endringsforslaget.

– Dette skaper uklare ansvarsforhold, og prinsipielt mener jeg at det er de som har valgt styret som skal kunne avsette dem, sier han.

– Når høringsfristen utløper vil departementet sammenfatte uttalelsene som grunnlag for den videre behandling frem til endelig forslag legges frem, sier rådgiver i KD, Johannes Fjose Berg.

KD vil avvente med å kommentere noen av endringsforslagene til etter at høringsfristen har gått ut 12.mars.