ADGANG FORBUDT: Takket være en julebordskandale får ikke Uglebo holde åpent før i mars.

Sex og fyll på filolog-fest

Etter et svært fuktig julebord er Filologisk Forening og Uglebo satt i karantene ut februar.

– Når vi gir tillatelse for et arrangement, må de ansvarlige både være tilstede og være edru. Det var ikke tilfelle denne kvelden, sier driftssjef på Teknisk avdeling ved Universitetet i Oslo, Astri Ottesen.

Det som egentlig skulle være en fredelig fest for Filologisk Forening ved Det humanistiske fakultet (HF), endte i et realt fylleslag:

• De to søknadene for foajeen på Sophus Bugge hus og HF-puben Uglebo var godkjent for lørdag 16. desember, klokken 17.00 til 02.00.
  • Mellom 00.30 og 01.00 bortviser en vekter et par som har sex i et seminarrom.
  • Klokken 08.00 ankommer en vekter Sophus Bugge, og kommer over en «overstadig beruset» person som ligger og sover i 1. etasje. Vakten beslutter å tilkalle politiet.
  • Politiet ankommer og får vekket de tilstedeværende, deriblant flere som lå og sov i puben. De var ifølge rapporten så beruset at man ikke klarte å fremvise skjenkebevilgningen på politiets oppfordring.

Svært alvorlig

Ottesen påpeker at Filologisk forening under fyllekalaset både brøt branninstruks, samt hovedavtalen mellom universitetet og kjellerne, og at man i verste fall kunne satt festdeltakerne i fare.

Teknisk avdeling sier i et brev at de ser svært alvorlig på hendelsen og foreningens oppførsel, og besluttet karantenetid ut februar 2007 for HF-kjelleren.

Leder for Filologisk forening, Cecilie Andersen, legger seg flat.

– Dette er selvfølgelig noe vi ser alvorlig på, og vi har hatt en oppvask innad og gjennomgått rutinene våre slik at dette aldri skal gjenta seg, sier hun.

Ut på turné

Tilstede da politiet ankom var også en av lederne i Filologisk forening. Ifølge Andersen sitter ikke vedkommende lenger som leder i foreningen, men det er kun snakk om en planlagt fratredelse, og ikke noen oppsigelse.

– Jeg tror de involverte er flaue nok som det er, sier hun.

Nå ser man frem til å vende tilbake til Sophus Bugges hus og årets første fredagspils, 02. mars.

Men før den tid legger Uglebo ut på tur.

– Uglebo skal på mikroturné. Det blir to kvelder på Chateau Neuf, og én kveld på RF-kjelleren, sier hun.

Ifølge Ottesen er ikke dette første tilfelle Teknisk Avdeling har gått til sanksjoner som følge av studentarrangementer, men de kommer imidlertid ikke til å skjerpe inn reglementet.

– Vi kommer bare til å sørge for at reglene blir overholdt.