URETTFERDIG: Jusstudent Bjørn Thune, jusrepresentant i Studentparlamentet Sigurd K. Berg,og Rine Simensen, leder for Juridisk studentutvalg, mener alle studenter ved 4. avdeling bør få tilgang til rettssakskurset.

– Forskjellsbehandling på juss

Under halvparten av jusstudentene ved 4. avdeling 2. semester fikk plass på vårens rettssakskurs. Juridisk studentutvalg føler seg forskjellsbehandlet.

– Fakultetet hadde ikke gitt informasjon om at det kun var et begrenset antall plasser på kurset, forteller jusstudent Bjørn Thune.

Rettssakskurset ved 4. avdeling andre semster ved juss hadde bare plass til 88 studenter, og dermed fikk under halvparten av de om lag 300 studentene plass på kurset. Thune var en av de mange uheldige, og fikk ikke plass da han søkte i studentweb morgenen etter at kurset ble lagt ut.

– Det er veldig synd å gå glipp av kurset, som gir mulighet til å lære hvordan advokatyrket virker i praksis, sier han.

Førstemann til mølla

Sigurd K. Berg, jusrepresentant i Studentparlamentet og student ved 4. avdeling, men i første semester, er spent på om han kommer til å få plass på rettssakskurset neste semester.

– Jeg håper jeg får plass, dette er et kurs som kan ta seg bra ut på CV-en, påpeker Berg.

Leder for Juridisk studentutvalg (JSU), Rine Simensen, mener rettssakskurset er et tilbud alle studenter burde få.

– Vi kan ikke akseptere at det er et førstemann til mølla-prinsipp som rår, sier hun.

Simensen kan fortelle at JSU både har vært i kontakt med fakultetet og brakt saken inn til programutvalget for master i rettsvitenskap.

– Beklagelig

Fakultetsdirektør ved Det juridiske fakultetet, Benedicte Rustad, forteller at de ikke har hatt et dårligere tilbud på rettsakskurset dette semesteret enn ved tidligere semestre. Hun kan imdlertid bekrefte at de har fått henvendelser fra studenter som ikke har fått plass på kurset.

– Situasjonen er beklagelig, men vi skal ha et møte angående kurset med tanke på hvordan vi kan forbedre tilbudet neste semester, sier Rustad.

Hun kan likevel ikke si noe om når rettssakskurset eventuelt vil være et tilbud til alle som ønsker det.

– Kurset baserer seg på at vi samarbeider med rettsvesenet, og derfor er det ikke bare opp til oss hvor mange plasser kurset har, forteller Rustad.