LEI AV BRÅK: Leietagerne må følge de samme ordensreglene som oss, sier (f.v.) Knut Berg, Tuva Hope, Nicolaas Groeneboom, Hanne-Torill Mevik, Kosovare Olluri og Øystein Rudjord.

Sliter med støy fra SiO-lokale

Beboerne ved Sogn og Bjølsen plages ofte av bråk til langt på natt. Nå har flere studenter fått nok.

– Det er problematisk at studenter som betaler husleie må ta støyten for at SiO tjener penger på en utleievirksomhet som ligger så tett opp til et boligområde, sier leder i Velferdstinget (VT), Stine W. Minde.

Hun mener utleien av Valdresstua inne på Sogn studentby medfører så mange ulemper at Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) bør revurdere hele virksomheten.

– Jeg er usikker på hvor mye SiO tjener på utleien, men belastningen beboerne opplever er nok forholdsmessig større, kanskje spesielt i eksamensperioder.

Securitas-avtale

I november klaget jusstudentenes representant i Studentparlamentet, Sigurd K. Berg, til SiOs boligdivisjon som privatperson. Han klaget på vegne av flere leieboere på Sogn.

– Vi påpekte at når SiO som utleier ikke greier å holde orden, er det en mangel ved leieforholdet, sier Berg.

Beboere ved Sogn Studentby, Nicolaas Groenboom og Tuve Hope, mener problemet er at SiO leier ut rommene ukritisk uten å tenke på at det bor folk der.

– En gang dansa senga mi til rytmene fra musikken to etasjer under. Jeg er sikker på at hvis jeg hadde satt et vannglass på pulten min, ville det ristet så mye at det hadde ramlet av, som i Jurassic Park, sier Hope.

Direktør for studentboligene i SiO, Tom Olstad, bekrefter å ha mottatt klagen fra Berg, og sier de har satt i gang tiltak for å løse lydproblemet ved Sogn.

– Securitas vil heretter kunne rykke ut ved bråk mellom midnatt og 08.00, sier Olstad, som tror tiltaket kan føre til raskere løsning på eventuelt bråk.

Verken Berg eller Olstad anser det som et problem å leie ut festlokaler i nærheten av studenthyblene.

– Vi trenger et rom å samles i ved studentbyene, men grensen går ved stilletiden, sier Berg.

Flyttet fra støy

Ved Bjølsen studentby er flere beboere plaget av støy fra et dårlig isolert musikkrom.

– Bråket fra musikkrommet var en av grunnene til at jeg flyttet ut for snart ett år siden, sier stipendiat Dørthe Haase.

Joar Skrede bor tre etasjer over rommet, og våkner ofte av bråket.

- Det er greit med pianospilling og sang, men når folk begynner med slagverk og bandøvelser blir det både en fysisk og psykisk belastning

– Det er greit med pianospilling og sang, men når folk begynner med slagverk og bandøvelser blir det både en fysisk og psykisk belastning, sier masterstudenten.

SURE TONER: Hanne-Torill Mevik kjenner flere som plages av støy fra musikkrommet på Bjølsen, som er for dårlig isolert.

– SiOs egne ordensregler bør overholdes, sier Hanne-Torill Mevik, som kjenner andre som også er plaget av støyen.

Skrede mener bråket kan være brudd på husleielovens bestemmelser om vanlig ro og orden, og har gjentatte ganger forsøkt å klage til SiO. Han føler ikke at henvendelsene blir tatt seriøst.

Lover å ordne opp

Tom Olstad opplever ikke problemet på Bjølsen som stort.

– Men vi kan ikke ha det slik at folk føler seg nødt til å flytte på grunn av støy. Så langt har bare én person klaget, men vi ser konkret på denne situasjonen med eksterne konsulenter som sjekker akustikk, sier Olstad, som ikke kan gi noen konkret frist for når det skal være fikset. Han lover imidlertid at det skal bli ordnet opp i.