Arrestert for lekkasjer

Publisert

UGANDA: Ti personer var i den ugandiske retten fredag, anklaget for å ha lekket eksamen, melder All Africa. Ifølge politiet inkluderer de mistenkte fire lærere, fire studenter, en forretningsmann og en taxisjåfør. Politiet hevder videre 18 personer allerede er arrestert for eksamenslekkasjen. Blant disse inngår en rektor, to lærere og en bibliotekar.

Rugbyspiller ranet

BERMUDA: En student ble ranet med pistol i Bermuda søndag, melder Bda Sun. Mannen spiller også for det nasjonale rugbylaget i Bermuda. – Jeg var en dør hjemmefra. Jeg var klar for å sloss, men når jeg så pistolen, la jeg fra meg den tanken og ga ham lommeboka mi. Det var ikke verdt å dø for, sier han i en kommentar.

Idrettsstudent slo rekord

THAILAND: Den 27 år gamle idrettsstudenten Pawina Thongsuk slo verdensrekorden i vektløfting under de asiatiske leker, melder The Star. Mannen løftet 142 kilo, og slo dermed rekorden til russeren Svetlana Shimkova med én kilo.

Professor suspendert

TYRKIA: En tyrkisk professor er suspendert fra Universitetet i Ankara i Tyrkia, ifølge Contra Costa Times. Professoren skal ha omtalt den tidligere presidenten Mustafa Kemal Atatürk som «den mannen», i tillegg til å ha påstått at Atatürks republikanske styreform har ført til tilbakegang i stedet for framgang. Suspensjonen har skapt fokus på landets ambivalente ytringsfrihet. Mannen bak suspensjonen forsvarer det hele med å si at «en professor trenger ikke like Atatürk, men jeg kan ikke tillate en person som er i opposisjon til en republikks prinsipper å undervise studenter.»

Student avslører drapsmotiv

STORBRITANNIA: En russiskfødt politikkstudent fra University of Westminister hevder til The Observer at den nå velkjente russiske spionen Alexander Litvineko har forsøkt å drive utpressing, og at dette kan være en årsak til at han ble drept. Litvinenko skal ha hatt papirer med svært sensitive forretningshemmeligheter, som han i et anfall av dårlig råd skal ha forsøkt å presse korrupte statlige russere med.