Nei til studentborettslag

Publisert

STAVANGER: Utdanningsdepartementet (UFD) er skeptiske til Studentsamskipnaden i Stavangers nye planer om å bygge et borettslag der boligene bare kan kjøpes av studenter, melder NRK Rogaland. Samskipnadens plan er at studentene skal få statsstøtte til å dekke den nødvendige innbetalingen, samt gunstige betingelser i Lånekassen, men ekspedisjonssjef i UFD Toril Johansson sier til NRK at hun mener en slik ordning fortsatt vil være for dyr for studenter flest, og at staten dermed ikke kan være med på å støtte den.

Røykere ut i kulda

TRONDHEIM: Velferdstinget i Trondheim jobber nå med et forslag om å totalforby røyking på alle studenthyblene til Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT), skriver Under Dusken. På spørsmål fra Under Dusken om ikke et totalforbud grenser til overformynderi, svarer saksbehandler Mari Husand at hun anser at folk som absolutt vil røyke, godt kan gjøre det ute. I dagens ordning står den enkelte studentgang fritt til selv å avgjøre om bomiljøet skal være røykfritt eller ikke.

Kjærlighetsdrap blant studenter

SØR-AFRIKA: En student ved Fort Hare-universitetet kvalte søndag sin kjæreste og skjøt senere seg selv, skriver avisen Business Day. Dette er andre gang på tre måneder dette skjer ved Fort Hare, og universitetets talsmann Luthando Bara sier til nyhetsbyrået Sapa at universitetet nå vil undersøke hva som ligger bak «disse voldshandlingene, og spesielt se på studentenes evne til å løse mellommenneskelige konflikter på en sivilisert og ikkevoldelig måte».

Voldelig studentvalg

INDIA: En konfrontasjon mellom to ulike studentpolitiske fraksjoner ved Lucknow-universitetet natt til tirsdag endte med skuddveksling og en død studentpolitiker, skriver Times of India. Den døde, mediestudenten Manish Rai, var ifølge avisen tilhenger av JP Singh, som skal være kandidaten både til det indiske Kongresspartiets studentorganisasjon og den uavhengige lokalpolitikeren Dhananjay Singh, som beskrives som en «mafioso som ble politiker».

Studenter får datastøtte

FRANKRIKE:: Med slagordet «det koster en kaffe om dagen» skal det franske utdanningsdepartementet overbevise franske studenter om å investere i bærbare PC-er med trådløs nettverkstilgang, skriver Le Monde. Departementet har fremforhandlet avtaler med banker og PC-firmaer, og kan tilby avtaler fra 1000 euro og oppover, med lånefinansiering til 3,5 prosents rente og månedlige avdrag på 30 euro over tre år. Ifølge utdanningsminister Francois Fillon er målet å minst fordoble andelen franske studenter som eier bærbare PC-er, og departementer går også inn for å dekke 60 prosent av universitetenes kostnader med å tilrettelegge for trådløse nettverk.