SiO oppfattes som uviktige

Studentsamskipnaden sliter med å nå fram til idrettsstudentene.

Publisert

Læringsmiljøundersøkelsen ved Idrettshøgskolen viser at mange av skolens studenter ikke kjenner til hvilke tjenester Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) tilbyr dem. Bare 14 prosent er fornøyd med tjenestene, mens 61 prosent har svart «vet ikke». SiO oppfattes som viktig av bare 17 prosent av de svarende. Her svarer 45 prosent «vet ikke».

– Det er litt vanskelig å tolke disse tallene, sier SiO-leder Silje Winther, og viser til at studentene generelt uttrykker tilfredshet med kantine og bokhandel som driftes av SiO.

– Idrettsskolen skiller seg litt ut, i den forstand at den ligger litt lengre unna enn andre læresteder. I tillegg har NIH egen helsetjeneste, selv om de selvsagt har anledning til å bruke vår. Samtidig er det grunn til å tro at mange av studentene velger å bruke skolens treningssenter framfor dem vi tilbyr.

Winther mener en del andre momenter også kan spille inn i det lave tallet.

– Vissheten blant studentene er kanskje ikke like høy, blant annet ser vi jo at deltagelse fra NIH i Studentparlamentet og Velferdstinget ofte er begrenset eller går i perioder. De er mindre, noe som gjør det lettere å samarbeide, samtidig spiller beliggenheten inn på den daglige kontakten. Men i det store og hele har jeg et klart inntrykk av at NIH-ledelsen er fornøyd med jobben SiO gjør på Idrettshøgskolen.