Dårlige boforhold

Publisert

SAUDI-ARABIA: Kvinnelige beboere på studenthusene ved Umm Al-Qura-universitetet i Mekkah klager over dårlig levestandard og plagsomme husverter, melder Arab News. Blant punktene det klages på er manglende tilgang til internett, dårlig kollektivforbindelse med universitetet, og ikke minst altfor hyppige inspeksjoner hvor husvertene konfiskerer private eiendeler som forbudte klesplagg, cd-spillere og mobiltelefoner med kamerafunksjon. – De behandler oss ikke som modne kvinner som har forlatt landsbyene våre for å få en utdanning, sier en anonym student.

Satser på utdanning

BAHRAIN: Investeringsbanken Addax går tungt inn i utdanningsmarkedet i Midtøsten, melder Bahrain Tribune. Sammen med flere partnere vil banken gjennom nyopprettede Addax Educational Holdings i første omgang satse 100 millioner dollar på prosjekter i Gulf-området, Levanten og Nord-Afrika. – Privatisering av utdanningsinstitusjoner er nøkkelen til å sikre at våre studenter er på nivå med resten av verden, sier bankdirektør Yousef Al Essa.

– Kan ødelegge Russland

RUSSLAND: Fremmedfrykt kan ødelegge Russland hvis det ikke motvirkes av utdanning og lovverk, sier viseleder for Kreml-administrasjonen Vladislav Surkov, ifølge nyhetstjenesten RIA Novosti. Uttalelsen kommer etter flere episoder med rasistisk motivert vold mot russere med minoritetsbakgrunn og ikke minst utvekslingsstudenter den siste tiden. Særlig studenter i St. Petersburg og Voronezh-området har vært utsatt for forfølgelse.

Nøytrale doer

USA: Universitetet i Georgia fjerner «mann»– og «kvinne»-symbolene fra to toaletter på sitt campus i Atlanta, melder nettstedet Southern Voice. Hensikten er å tilby et «komfortabelt» toalettalternativ for transkjønnete studenter og forelesere, som ofte er utsatt for vold og trakassering i forbindelse med bruk av herre- eller damespesifikke toaletter, ifølge visedekan Michael Shutt ved universitetets ressurssenter for lesbiske, homofile, bifile og transkjønnete.