NYTT ÅR: SiOs styreleder Silje Winther fortsetter i 2007. (Foto: Marius Nergård Pettersen/Arkiv)

Winther i ett år til

Sosialdemokraten Silje Winther blir sittende som leder for SiOs Hovedstyre også i 2007. Det er klart etter at hun som eneste kandidat stilte til valg under mandagens møte i Velferdstinget.

Ledervalget under velferdstingsmøtet mandag ble for en formalitet å regne. Silje Winther sa fra talerstolen at hun egentlig ikke hadde tenkt å stille, men uten motkandidater ble hun likevel valgt inn ved akklamasjon. Til Universitas forteller hun at hun er litt bekymret, men mest glad.

– Jeg stilte fordi jeg ble bedt. Jeg har et realistisk bilde av jobben, og ser at den medfører både fordeler og ulemper. Selvsagt er det en spennende jobb med mye innflytelse, men på den annen side er jeg litt bekymret for studieprogresjonen min, sier Winther, som holder på med en master i historie. Hun regner med at gjenvalget vil gi veilederen hennes nok en skuffelse.

Hovedstyret hadde opprinnelig innstilt Eirik Oland Nedrelid fra den upolitiske SV-lista (oppkalt etter SV-fakultetet) som ny leder i hovedstyret. Nedrelid måtte trekke sitt kandidatur etter at han ble ansatt som politisk rådgiver for stortingsgruppa til SV.