FOTO:

Isfront mellom StL og departementet

I en ny resolusjon fra Studentenes landsforbund (StL) sammenlignes statssekretær Bjørn Haugstad (H) med «en godt bedugget mann«. StL nekter å fortsette dialogen med departementet etter lengre tids munnhuggeri.

”…i lengden får man ikke flere heltidsstudenter uten at regjeringen gjør det mulig å klare seg økonomisk uten mye deltidsjobbing eller foreldrestøtte. Da sparer man seg bare til fant.” (fra lederen ”Studentene henger etter”, Dagsavisen 10.08.2004)

” At studentene ønsker hybler som Dagsavisen finner å karakterisere som luksushybler, og at svært mange ønsker å ha et relativt romslig budsjett for uteliv og sosialt samvær, finner jeg ingen grunn til å moralisere over. Jeg er derimot ikke sikker på at det er det

offentliges oppgave å finansiere det.” (Bjørn Haugstad, fra leserbrevet ”Studentene henger med”, Dagsavisen 17.08.2004)

”…det er lengre mellom de franske balkongene i utdanningsnorge enn det er mellom de flåsete kommentarene i UFD.” (Njål Bele, fra leserbrevet ”Statsråden henger ikke med”,

Dagsavisen 02.09.2004)

”Jeg lurer enkelte ganger på hvor mye gjennomslag studentene tror de får av å rope ”ulv, ulv” fire ganger i uka” (Bjørn Haugstad, fra artikkelen ”StL roper ulv ulv”, Universitas 15.09.2004)

”Oppførselen til Statssekretæren i denne saken kan minne om en godt bedugget mann som støtter seg til en lyktestolpe – ikke for å bli opplyst, men for å unngå å falle.” (Fra StLs resolusjon ”Ulven Haugstad gjeter ikke studenter”)

Det har oppstått en isfront mellom Studentenes landsforbund (StL) og statssekretær i Utdanningsdepartementet Bjørn Haugstad. En del av bakgrunnen for den uortodokse resolusjonen til StL er Haugstads uttalelser i Universitas 15. september, hvor han sier at StL roper «ulv, ulv». StL har i det siste arbeidet iherdig for at studiestøtten skal heves fra 80 til hundre tusen i semesteret, og har fått nok av at Haugstad latterliggjør deres krav. I flere debattinnlegg i blant annet Dagsavisen, har diskusjonen mellom StL og Haugstad nådd et uakademisk nivå.

– Ikke personangrep

– Vi er veldig lei av Haugstads fremgangsmåte, sier StL-leder Njål Bele.

– StL har oppført seg gjennomgående profesjonelt i denne saken, og brukt

statens egne tall for å underbygge våre påstander. Haugstad på sin side, har bare sagt om igjen og om igjen at studenter nå om dagen ønsker seg «luksushybler» og sosialbudsjett». Vi føler ikke at UFD tar oss seriøst i det hele tatt.

– Tror dere at den beste måten å bli tatt seriøst på er å gå til personangrep på motparten?

– Jeg vil ikke kalle den formuleringen et personangrep, men vi synes det var på tide å sette ned foten og si ifra.

Tyr til opposisjonen

StL skriver i sin resolusjon at de «ser det som vanskelig å fortsette dialogen med den politiske ledelsen i UFD». Nå har studentorganisasjonen i stedet invitert Kirke-, Utdannings- og Forskningskomiteen (KUF) på Stortinget for å diskutere innholdet i studiestøtten.

– Siden det har vært umulig å få en seriøs dialog med UFD om saken, tror vi

det er mer å hente hos opposisjonen når det kommer til å få et resultat eller en diskusjon omkring dette.

Signaliserer dette at StL har tenkt til å boikotte UFD i all fremtid?

– Hva studiestøtte angår så anser vi det nærmest dødfødt å diskutere mer

før sittende politisk ledelse blir skiftet ut.

Ikke imponert

Bjørn Haugstad nekter ifølge UFD å kommentere resolusjonen fra StL. Leder for Unge Høyre og tidligere student Torbjørn Røe Isaksen har på sin side problemer med å ta den alvorlig.

– Det ser ut som resolusjonen er skrevet på nachspiel. Det er gjerne en dårlig idé å fremstille seg selv som en saueflokk som gjetes, sier han.

– Men alvorlig talt er poenget her at det ikke skal være økonomi som

avgjør om folk kan ta høyere utdannelse i Norge, og det er det ikke i dag. Jeg vet at StL bare prøver å gjøre jobben sin, men det finnes folk i samfunnet som også må tenke på andre ting enn hvor mye studentene har å rutte med. Det er få studenter som hadde sluttet i jobben sin hvis de fikk 20 000 mer i lån.

På spørsmål om resolusjonen kan tolkes som et personangrep, er ikke Isaksen i tvil.

– Ja, det er det jo. Men jeg kan ikke tenke meg at Haugstad blir så lei seg.