Svarte skoler sliter

Publisert

USA: Mens stadig flere svarte amerikanere velger å studere etter high school, synker søknadstallene til svarte prestisjeuniversiteter som Fisk og Tuskegee University, melder AP. En av årsakene kan være at flere større universiteter bevisst jobber for å rekruttere studenter med minoritetsbakgrunn. – Det er flere svarte studenter, men de er mer forsiktige og mer kresne enn noen gang før, sier Michael Lomax i United Negro College Fund.

Fortsatt sexpress

KENYA: Kenyanske utdanningsinstitusjoner har fortsatt ikke fått utviklet effektive virkemidler mot sexpress, skriver Nairobi-avisa The Nation. Men selv om flere studenter og politikere ser det som et problem at det kenyanske lovverket forhindrer eksterne inngrep i universitets regler, er mange akademikere overbevist om at problemet er overdrevet. – En student kan ikke ligge seg til gode karakterer på en hel grad. Sextjenester kan bare påvirke noen få studiepoeng. Ingen student kan klare å korrumpere alle foreleserne hun har kontakt med, sier studiedekan ved Kenyatta-universitetet, Dr. Edwin Gimode.

Krever handling

RUSSLAND: Ungdomspartiet til det russiske partiet Yabloko krever sterkere tiltak for å få slutt på angrep mot utenlandske studenter, ifølge nyhetsbyrået RIA Novosti. Bakgrunnen for kravet er en serie voldshandlinger mot ikke-hvite utenlandske studenter, senest drapet på den indiske studenten Nitesh Kumar Singh i St. Petersburg.

Forbyr mobil

INDIA: Myndighetene i delstaten Chhattisgarh forbyr mobiltelefoner på alle universitetsområder, melder Times of India. Avgjørelsen tas etter påstander om at en informatikkstudent ved ingeniørhøgskolen i Bilaspur ble fotografert naken under såkalt «ragging», og siden truet med at MMS-bildet ville bli sendt rundt til alle studentene hvis hun ikke gikk med på ulike seksualhandlinger.

– Dette er en alvorlig sak, sier utdanningsminister Ajay Chandrakar.