ØKNING: Boligdirektør Tom Olstad forteller om lange ventelister og en markant økning i antall søkere til SiOs studentboliger.

Boligkapasiteten sprenges

Drøyt en måned etter semesterstart fortsetter ventelistene til SiOs studentboliger å vokse.

Boligkø

• I september 2006 står i overkant av 2600 studenter på venteliste for å få tildelt bolig
  • Rundt semesterstart var tallet ca 2300
  • På samme tid i 2005 var tallet 600
  • På samme tid i 2004 var tallet 300
  • Kilde: SiO

– Det at ventelistene ikke synker utover semesteret er en ny trend vi ser, som vi jobber med å kartlegge årsakene til, sier Lisbeth Dyrberg, adm. direktør i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

Fra 2300 søkere rundt semesterstart, står det nå 2600 i kø for å få tildelt studentbolig. Dette er en oppgang på omtrent 13 prosent.

– Dette viser bare én ting: vi trenger flere studentboliger! sier leder for velferdstinget, Øyvind Gjengaar, som er oppgitt over manglende støtte fra staten til å bygge nye boliger.

– Når semesteret starter er det mange studenter som kommer utenfra, og som må ha bolig med én gang. På grunn av det pressede bolimarkedet har studentene nå ekstra dårlig råd, og derfor søker mange seg til studentboligene også utover semesteret for å få et billigere alternativ, sier Gjengaar, som også trekker inn mangelfull studiefinansiering i problemstillingen.

– Vi har sett en markant økning i antall søkere de siste tre årene, sier direktør for Studentboligene, Tom Olstad, som viser til den ekstreme økningen fra de 300 som stod på venteliste på samme tid i 2004.

Ulik rett til utdanning

Gjengaard forklarer den dramatiske økningen med høyere boligpriser på privatmarkedet i Oslo og økende antall internasjonale studenter.

– Det er jo vel og bra med flere internasjonale studenter, men det forutsetter at vi har nok boliger så de norske søkerne ikke blir fortrengt. Det er like vanskelig å sitte i Lakselv å lete etter bolig i privatmarkedet som å sitte i utlandet, så dette kan jo i ytterste konsekvens føre til at folk ikke tar utdanning fordi de ikke finner noe sted bo. Da begynner det hele å gå ut over den like retten til utdanning, sier Gjengaar.

– Internasjonaliseringen en del av et politisk program, så det er et problem at staten ikke ser nødvendigheten av flere studentboliger, legger Benjamin Jonsrud fra Venstrealliansen til.